Corporations as an Object of Research in Geography of Industry

Authors

  • Wioletta Kilar Pedagogical University of Cracow Institute of Geography Department of Entrepreneurship and Spatial Management

DOI:

https://doi.org/10.24917/20801653.324.4

Keywords:

corporation, geography of enterprise, geography of industry, international company

Abstract

Today, corporations play an important role in the global, national and local economy. Regardless of the business profile, degree of internationalisation or size, they participate in numerous economic processes, which is why they are the subject of research in geography of industry, especially in geography of enterprises. The main goal of the article is to review research related to corporations in Polish literature on the subject in the field of geography of industry. The author also aims at organising the concept of corporations, presenting closer their classifications, as well as indicating the place of research on corporations in geography. The preparation of the article began with a literature query, as well as an analysis of the existing data (desk research). As a result, the analysis of the concept of a corporation, various types of classifications and divisions of corporations, as well as a literature review of the subject in terms of the corporation’s research issues were made. As the research carried out indicates, in Polish literature on the issues of geography of industry, the researchers who concentrate on corporations look at the concentration of their head offices, theory and location factors, shaping processes and location of production, service and various branches, network connections, strategies implemented by corporations and their organisational forms, processes of corporation influence on international conditions for the development of domestic and regional systems and industrial enterprises, stimulation of inflow of foreign direct investment, the influence of corporations on the shaping of various industrial sectors, export relations, the role of cities in globalisation processes and the location of the corporation and their effects, as well as on corporate CSR activities.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Wioletta Kilar, Pedagogical University of Cracow Institute of Geography Department of Entrepreneurship and Spatial Management

Wioletta Kilar, Ph.D., Pedagogical University of Cracow, Institute of Geography, Department of Entrepreneurship and Spatial Management. She is an economic geographer. Her research interests focus primarily on the processes of formation and operation of multinational corporations, globalisation, transformation of spatial structures of industry, and issues of teaching Entrepreneurship and Geography in schools.

Wioletta.Kilar@up.krakow.pl

References

Boguś, M. (2011a). Dynamika potencjału ekonomicznego korporacji ponadnarodowej Google w latach 2001−2009 [The dynamics of the economic potential of the multinational corporation Google in years 2001−2009]. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego [Studies of the Industrial Geography Commission of the Polish Geographical Society], 17, 212–224.

Boguś, M. (2011b). Proces kształtowania się korporacji ponadnarodowej Google [The Formation of the Multinational Corporation Google]. Przedsiębiorczość–Edukacja [Entrepreneurship– Education], 7, 128–145.

Boguś, M. (2012). Koncentracja przestrzenna działalności gospodarczej korporacji ponadnarodowej Google w latach 2006–2010 [Spatial concentration of the economic activity of the multinational corporation Google in years 2006–2010]. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego [Studies of the Industrial Geography Commission of the Polish Geographical Society], 20, 54–66.

Bonar, P. (2011). Funkcjonowanie korporacji Ericsson w warunkach globalnego kryzysu gospodarczego [Functioning of Ericsson company in the conditions of global economic crisis]. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego [Studies of the Industrial Geography Commission of the Polish Geographical Society], 17, 197–211.

Brezdeń, P. (2006). Uwarunkowania bezpośrednich inwestycji zagranicznych i ich wpływ na umiędzynarodowienie działalności gospodarczej w województwie dolnośląskim. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego [Studies of the Industrial Geography Commission of the Polish Geographical Society], 8, 60–73.

Buckley, P. J., Casson, M. (1976). The Future of Multinational Enterprise. London – Basingstoke: McMillan Press.

Budner, W. (2004). Lokalizacja przedsiębiorstw. Aspekty ekonomiczno-przestrzenne i środowiskowe [Location of enterprises. Economic, spatial and environmental aspects]. Poznań: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu.

Czapliński, P., Stawarska, A. (2010). Przejawy procesu globalizacji w sferze produkcji na przykładzie Scania Production Słupsk S. A. [Signs of globalization in production sphere exemplified by Scania Production Słupsk S.A.]. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego [Studies of the Industrial Geography Commission of the Polish Geographical Society], 16, 176–186.

Czarny, E., Kleinert, J. (2004). Firmy wielonarodowe w gospodarce światowej [Multinational companies in the global economy]. In: E. Czarny (ed.). Globalizacja od a do Z [Globalization from a to Z]. Warszawa: Narodowy Bank Polski, 234–258.

Czupiał, J. (1997). Organizacja przedsiębiorstw wielonarodowych [Organization of multinational enterprises]. In: L. Olszewski, J. Mozrzymas (ed.). Struktury przemysłowe w gospodarce. Aspekty ekonomiczne, społeczno-kulturowe i polityczne [Industrial structures in the economy. Economic, socio-cultural and political aspects]. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Dicken, P. (1992). Global Shift. Internationalization of Economic Activity. New York – London: The Guilford Press.

Domański, B. (1997). Geografia przedsiębiorstw – niedoceniany nurt badań w polskiej geografii ekonomicznej [Geography of enterprises – an undervalued research trend in Polish economic geography]. In: Geografia, człowiek, gospodarka [Geography, man, economy]. Kraków: Uniwersytet Jagielloński, 101–112.

Domański, B. (2002). Zagraniczne inwestycje przemysłowe a obszary metropolitalne w Polsce [Foreign industrial investments and metropolitan areas in Poland]. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego [Studies of the Industrial Geography Commission of the Polish Geographical Society], 4, 9–17.

Dunning, J.H. (1993). Multinational Enterprises and the Global Economy. Workingham: Addison– Wesley.

Friedmann, T.L. (2006). Świat jest płaski. Krótka historia XXI wieku [The world is flat. a Brief History of the 21st Century]. Poznań: Dom Wydawniczy REBIS.

Gierańczyk, W. (2006). Rola przedsiębiorstw w polskiej gospodarce w okresie transformacji ustrojowej. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego [Studies of the Industrial Geography Commission of the Polish Geographical Society], 8, 91–99.

Gierańczyk, W., Stańczyk, A. (2003). Korporacje międzynarodowe w przestrzeni globalnej [International corporations in the global space]. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego [Studies of the Industrial Geography Commission of the Polish Geographical Society], 5, 73–84.

Gługiewicz, E. (1997). Czynniki lokalizacji przedsiębiorstw w Unii Europejskiej – wnioski dla polityki regionalnej. Toruń: Uniwersytet Mikołaja Kopernika.

Griffin, R. (1998). Podstawy zarządzania organizacjami. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Hayter, R. (1997). The Dynamics of Industrial Location. The Factory, the Firm and the Producent System. Chichester: John Wiley.

Huculak, M. (2006). Procesy współkształtujące globalizację przemysłu piwowarskiego Europy. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego [Studies of the Industrial Geography Commission of the Polish Geographical Society], 8, 152–159.

Jarczewska-Romaniuk, A. (2004). Przedsiębiorstwa międzynarodowe [International enterprises]. Bydgoszcz–Warszawa: Oficyna Wydawnicza Branta.

Kilar, W. (2007). Zarys kształtowania się korporacji ponadnarodowej Microsoft [The outline of the formation of a transnational corporation Microsoft]. In: I. Kiniorska, S. Sala (ed.). Rola Geografii Społeczno-Ekonomicznej w Badaniach Regionalnych [The role of socio-economic geography in regional research]. Kielce: Instytut Geografii Akademii Świętokrzyskiej im. Jana Kochanowskiego w Kielcach, Oddział Kielecki Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 381–389.

Kilar, W. (2009a). Koncentracja przestrzenna światowych firm informatycznych [Spatial concentration of world IT companies]. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego [Studies of the Industrial Geography Commission of the Polish Geographical Society], 12, 97–108.

Kilar, W. (2009b). Zróżnicowanie potencjału ekonomicznego światowych korporacji informatycznych [Diversification of the economic potential of global IT Corporations]. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego [Studies of the Industrial Geography Commission of the Polish Geographical Society], 13, 110–121.

Kilar, W. (2009c). Rola korporacji Apple w kształtowaniu społeczeństwa informacyjnego [Role of Apple Corporation in Forming Information Society]. Przedsiębiorczość–Edukacja [Entrepreneurship–Education], 5, 48–56.

Kilar, W. (2010a). Procesy kształtowania się korporacji Ericsson [Formation of Ericsson corporation]. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego [Studies of the Industrial Geography Commission of the Polish Geographical Society], 16, 153–168.

Kilar, W. (2010b). Zmiany potencjału korporacji informatycznych w Unii Europejskiej w latach 2004–2008 [Changes in the Potential of IT Corporations in the European Union: years 2004–2008]. Przedsiębiorczość–Edukacja [Entrepreneurship–Education], 6, 49–66.

Kilar, W. (2011a). Wpływ kryzysu na funkcjonowanie korporacji Panasonic [The impact of the crisis on the functioning of Panasonic corporation]. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego [Studies of the Industrial Geography Commission of the Polish Geographical Society], 17, 187–196.

Kilar, W. (2011b). Kształtowanie się Grupy Samsung w warunkach globalizacji [Formation of Samsung Group in the Globalization Era]. Przedsiębiorczość–Edukacja [Entrepreneurship– Education], 7, 116–127.

Kilar, W. (2014a). Funkcjonowanie korporacji Amazon.com w warunkach kryzysu gospodarczego [The operating of Amazon.com corporation during the economic crisis]. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego [Studies of the Industrial Geography Commission of the Polish Geographical Society], 27, 72–83.

Kilar, W. (2014b). Spatial Concentration of IT Corporation Headquarters. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego [Studies of the Industrial Geography Commission of the Polish Geographical Society], 25, 56–80.

Kilar, W. (2014c). Zmiany potencjału ekonomicznego wybranych korporacji informatycznych w warunkach kryzysu gospodarczego [Changes in the economic potential of selected information technology corporations in a context of economic crisis]. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego [Studies of the Industrial Geography Commission of the Polish Geographical Society], 27, 57–71.

Kilar, W. (2015). Settlement concentration of economic potential represented by IT corporations. Geographia Polonica, 88(1), 123–141. DOI: 10.7163/GPol.0009

Kilar, W. (2016), Technopolie jako miejsca lokalizacji korporacji informatycznych [Technopoles as Places of the Location of IT Corporations]. Przedsiębiorczość–Edukacja [Entrepreneurship– Education], 12, 98–113.

Kilar, W., Cieluch M. (2008). Kształtowanie się i organizacja przestrzenna korporacji ponadnarodowej Honda [Formation and spatial organization of the international corporation Honda]. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego [Studies of the Industrial Geography Commission of the Polish Geographical Society], 10, 188–203.

Komornicki, T. (2006). Eksport w ujęciu regionalnym jako miernik rozwoju przemysłu. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego [Studies of the Industrial Geography Commission of the Polish Geographical Society], 8, 167–178.

Kostrubiec, B. (2006). Delokalizacja przedsiębiorstw – przejaw światowej samoregulacji [Relocation of enterprises – a manifestation of global self–regulation]. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego [Studies of the Industrial Geography Commission of the Polish Geographical Society], 8, 37–46.

Kowalska, K. (2011). Możliwości oceny wpływu bezpośrednich inwestycji zagranicznych w handlu na urzeczywistnianie rozwoju lokalnego i regionalnego [The possibilities of estimating the influence of direct foreign investments on trade in local and regional development’s aspect]. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego [Studies of the Industrial Geography Commission of the Polish Geographical Society], 18, 83–91.

Kowalska, K. (2012). Społeczna odpowiedzialność międzynarodowych korporacji [Social responsibility of international corporations]. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego [Studies of the Industrial Geography Commission of the Polish Geographical Society], 20, 196–202.

Kowalska, K. (2013). Nowoczesny kanał dystrybucji. Współczesne standardy i strategie rozwoju [Modern Channel of Distribution. Contemporary Standards and Development Strategies]. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego [Studies of the Industrial Geography Commission of the Polish Geographical Society], 23, 81–90.

Kowalska, K. (2018). Upowszechnianie praktyk CSR w ramach współpracy międzynarodowych korporacji z lokalnymi firmami kraju przyjmującego [Dissemination of CSR Practices within the Framework of Cooperation Between International Corporations and Local Companies of the Host Country]. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego [Studies of the Industrial Geography Commission of the Polish Geographical Society], 32(2), 142–151.

Kukułka, J. (2000). Teoria stosunków międzynarodowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Lizak, P. (2010). Działalność japońskich koncernów motoryzacyjnych na terenie Unii Europejskiej jako wyraz atrakcyjności układów regionalnych [The Activities of Japanese Automotive Companies in the European Union as a Sign of Attractiveness of Regional Arrangements]. Przedsiębiorczość–Edukacja [Entrepreneurship–Education], 6, 66–77.

Marzęda, K. (2007). Proces globalizacji korporacyjnej [The process of corporate globalisation]. Bydgoszcz–Warszawa–Lublin: Oficyna Wydawnicza „Branta”.

Matykowski, R., Tobolska, A. (2009). Funkcjonowanie zakładów przemysłowych XXI wieku na przykładzie Swedwood Poland i Volkswagen Motor Polska Sp. z o.o. Analiza dojazdów do pracy [Operation of 21st-century industrial plants as exemplified by Swedwood Poland and Volkswagen Motor Polska Sp. z o.o.: Analysis of journeys to work]. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego [Studies of the Industrial Geography Commission of the Polish Geographical Society], 14, 66–75.

Micek, G. (2006a). Problematyka funkcjonowania firm informatycznych w ujęciu przestrzennym [Problems of functioning of IT companies in spatial approach]. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego [Studies of the Industrial Geography Commission of the Polish Geographical Society], 8, 139–151.

Micek, G. (2006b). Czynniki i mechanizmy koncentracji przestrzennej firm informatycznych w Polsce. Praca doktorska wykonana w Zakładzie Rozwoju Regionalnego Instytutu Geografii i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków [Factors and mechanisms of spatial concentration of IT companies in Poland. Ph.D. thesis made at the Department of Regional Development of the Institute of Geography and Spatial Management of the Jagiellonian University, Krakow].

Micek, G., Działek, J., Górecki, J. (2010). Centra usług w Krakowie: i ich relacje z otoczeniem lokalnym [Service centres in Krakow and their relations with the local environment]. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Paszkowski, M. (2008). Kształtująca się gospodarka sieciowa jako pole badawcze geografii przemysłu [Emerging network economy as a research field of geography of production]. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego [Studies of the Industrial Geography Commission of the Polish Geographical Society], 11, 40–45.

Przybylska, K. (1998). Determinanty zagranicznych inwestycji bezpośrednich w teorii międzynarodowego cyklu życia produktu [Determinants of foreign direct investment in the theory of international product life cycle]. Gospodarka Narodowa [National Economy], 2–3, 42–50.

Przybylska, K. (1999). Monopolistyczne przewagi przedsiębiorstw podejmujących bezpośrednie inwestycje bezpośrednie [Monopolistic advantages of enterprises undertaking direct direct investments]. Gospodarka Narodowa [National Economy], 4, 44–55.

Rachwał, T. (2003). Globalne uwarunkowania restrukturyzacji przedsiębiorstw Polski Południowo-Wschodniej [Global conditions of restructuring of South-Eastern Poland enterprises]. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego [Studies of the Industrial Geography Commission of the Polish Geographical Society], 6, 129–138.

Raźniak, P., Dorocki, S., Winiarczyk-Raźniak, A., Płaziak, M., Szymańska, A.I. (2016). Lokalizacja ośrodków kontroli i zarządzania elementem stabilności gospodarczej ośrodków miejskich w Europie Środkowo-Wschodniej [Centres of Command and Control Location as an Element of Economic Stability in Urban Centres of Central and Eastern Europe]. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego [Studies of the Industrial Geography Commission of the Polish Geographical Society], 30(2), 38–54.

Raźniak, P., Winiarczyk-Raźniak, A. (2014). Sytuacja finansowa korporacji europejskich w dobie kryzysu [The financial condition of European corporations during the economic crisis]. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego [Studies of the Industrial Geography Commission of the Polish Geographical Society], 27, 99–117.

Reśko, D. (2006). Funkcjonowanie małych i średnich przedsiębiorstw w otoczeniu międzynarodowym. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego [Studies of the Industrial Geography Commission of the Polish Geographical Society], 8, 115–126.

Sala, S. (2003). Wybrane cechy działalności korporacji transnarodowych i ich implikacje dla Polski [Selected features of transnational corporation’s activities and their implications for Poland]. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego [Studies of the Industrial Geography Commission of the Polish Geographical Society], 6, 101–108.

Sala, S. (2005). Rozwój korporacji transnarodowych w gospodarce światowej [The development of transnational corporations in the global economy]. Przedsiębiorczość – Edukacja [Entrepreneurship–Education], 1, 33–44.

Sala, S. (2006). Bezpośrednie inwestycje zagraniczne a procesy globalizacji [Foreign direct investments and globalisation processes]. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego [Studies of the Industrial Geography Commission of the Polish Geographical Society], 8, 80–90.

Sowa, K. (2006). Strategie konkurencji korporacji ponadnarodowych [Competition strategies of supranational corporations]. Warszawa: Centrum Doradztwa i Informacji Difin.

Spector, R. (2000). Amazon.com. Historia przedsiębiorstwa, które stworzyło nowy model biznesu [Amazon.com. The history of the company that created a new business model]. Warszawa: Wydawnictwo K.E. LIBER.

Stryjakiewicz, T. (1999). Adaptacja przestrzenna przemysłu w Polsce w warunkach transformacji [Spatial adaptation of industry in Poland under transformation conditions]. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. A. Mickiewicza.

Stryjakiewicz, T. (2001a). Koncepcja usieciowienia (networking) w badaniach przestrzenno – ekonomicznych [The concept of networking in spatial and economic research]. In: H. Rogacki (ed.). Koncepcje teoretyczne i metody badań geografii społeczno – ekonomicznej i gospodarki przestrzennej [Theoretical concepts and methods of research on socio-economic geography and spatial planning]. Poznań: Bogucki Wydawnictwo Naukowe, 37–47.

Stryjakiewicz, T. (2001b). Orientacje teoretyczno-metodologiczne w geografii przemysłu a transformacja gospodarki [Theoretical and methodological orientations in the geography of industry and the transformation of the economy]. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego [Studies of the Industrial Geography Commission of the Polish Geographical Society], 3, 13–27.

Stryjakiewicz, T. (2008). GlaxoSmithKline. Regional and local networking in post-communist economy. In: P. Pellenbarg, E. Wever (ed.). International business Geography. Case studies of corporate firms. Routledge: Taylor and Francis Group, Oxon, 260–275.

Stryjakiewicz, T. (2009a). Nowe spojrzenie na czynniki lokalizacji działalności gospodarczej [A new look at the factors of business location]. In: Współczesne problemy przemian strukturalnych przestrzeni geograficznej [Contemporary problems of structural changes in geographical space]. Słupsk, 94–102.

Stryjakiewicz, T. (2009b). Lokalizacja firm i zachowania przestrzenne pracowników sektora informatycznego (na przykładzie poznańskiego obszaru metropolitalnego) [Location of firms and spatial behaviour of employees of the IT sector (the case of the Poznań metropolitan area)]. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego [Studies of the Industrial Geography Commission of the Polish Geographical Society], 13, 21–33.

Stryjakiewicz, T., Wajda J. (2003). Organizacja przestrzenna grup kapitałowych jako problem badawczy geografii ekonomicznej [Spatial organisation of capital groups as a research problem of economic geography]. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego [Studies of the Industrial Geography Commission of the Polish Geographical Society], 6, 27–48.

Szmytkowska, M. (2006). Rozwój sektora teleinformatycznego w Trójmieście jako przejaw procesów globalizacji [Development of the ICT sector in the Tri-City as a manifestation of globalisation processes]. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego [Studies of the Industrial Geography Commission of the Polish Geographical Society], 8, 160–166.

Śleszyński, P. (2001a). Rozmieszczenie głównych siedzib ważniejszych przedsiębiorstw w Warszawie w 1999 r. [Distribution of head offices of major enterprises in Warsaw in 1999]. In: XV Konwersatorium Wiedzy o Mieście [XV Seminar of Knowledge about the City]. Łódź: Katedra Geografii Miast i Turyzmu Uniwersytetu Łódzkiego, Komisja Geografii Osadnictwa i Ludności Polskiego Towarzystwa Geograficznego, Łódzkie Towarzystwo Naukowe, 311–323.

Śleszyński, P. (2001b). Lokalizacja głównych siedzib przedsiębiorstw w przestrzeni Warszawy w końcu lat 90. Czynniki i bariery regionalnej współpracy transgranicznej – bilans dokonań [Location of the main company head offices in the Warsaw space at the end of the 1990s. Factors and barriers to regional cross-border cooperation – a balance of achievements]. 50. Zjazd Polskiego Towarzystwa Geograficznego, Oddział Rzeszowski [50. Congress of the Polish Geographical Society, Rzeszów Branch]. Rzeszów: Polskie Towarzystwo Geograficzne, UMCS – Filia w Rzeszowie, Uniwersytet Rzeszowski, 106–111.

Śleszyński, P. (2002a). Struktura i rozmieszczenie ośrodków zarządzania w polskiej gospodarce w 2000 r. [Structure and distribution of management centres in the Polish economy in 2000]. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego [Studies of the Industrial Geography Commission of the Polish Geographical Society], 2, 199–228.

Śleszyński, P. (2002b). Struktura i koncentracja przestrzenna siedzib ważniejszych przedsiębiorstw w Warszawie w 1999 roku [Structure and spatial concentration of head offices of major enterprises in Warsaw in 1999]. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego [Studies of the Industrial Geography Commission of the Polish Geographical Society], 4, 89–114.

Śleszyński, P. (2007). Gospodarcze funkcje kontrolne w przestrzeni Polski [Economic control functions in the space of Poland]. Warszawa: Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania Polskiej Akademii Nauk.

Śleszyński, P. (2015). Economic control functions in Poland in 2013. Geographia Polonica, 88(4), 701–708.

Tkocz, M. (2003). Przejawy procesu globalizacji w przemyśle województwa śląskiego [The manifestations of the globalisation process in the industry of Śląskie Voivodeship]. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego [Studies of the Industrial Geography Commission of the Polish Geographical Society], 6, 67–76.

Tkocz, M., Sobala, O. (2006). Kapitał zagraniczny w przemianach gospodarczych tradycyjnego ośrodka przemysłowego na przykładzie Chorzowa [Foreign capital in economic changes of a traditional industrial centre on the example of Chorzów]. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego [Studies of the Industrial Geography Commission of the Polish Geographical Society], 8, 74–79.

Tkocz, M., Żydzik, J. (2010). Rola światowego koncernu w przemianach przestrzeni przemysłowej Polski w okresie transformacji na przykładzie The Coca-Cola Company [Role of a world-wide company in changes of industrial space of Poland in the transformation period, with special reference to the Coca-Cola Company]. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego [Studies of the Industrial Geography Commission of the Polish Geographical Society], 16, 169–175.

Tobolska, A. (2006a). Nowy model organizacji i funkcjonowania starych przedsiębiorstw przemysłowych [A new model of the organisation and operation of old industrial enterprises]. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego [Studies of the Industrial Geography Commission of the Polish Geographical Society], 9, 83–97.

Tobolska, A. (2006b). Strategie globalne a nowe formy organizacji przedsiębiorstw transnarodowych [Global Strategies and New Organisational Forms of Transnational Enterprises]. Przedsiębiorczość–Edukacja [Entrepreneurship–Education], 2, 125–142.

Tobolska, A. (2007a). Bezpośrednie inwestycje zagraniczne a internacjonalizacja przemysłu polskiego [Direct foreign investments and the internationalisation of the Polish industry]. In: J. Lach, M. Borowiec, T. Rachwał (ed.). Procesy transformacji społeczno-ekonomicznych i przyrodniczych struktur przestrzennych [Processes of transformation of socio-economic and natural spatial structures]. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedgogicznej w Krakowie, 242–256.

Tobolska, A. (2008a). Przestrzenne aspekty ekspansji zagranicznej korporacji międzynarodowych w koncepcjach internacjonalizacji [Spatial aspects of the expansion of foreign international corporations in the concepts of internationalisation]. Rozwój Regionalny i Polityka Regionalna, 3, 89–113.

Tobolska, A. (2008b.). Wpływ koncernów międzynarodowych na środowisko naturalne w Polsce na przykładzie Swedwood Poland sp. z o.o. w Chlastawie [The influence of international corporations on the natural environment in Poland on the example of Swedwood Poland Ltd. in Chlastawa]. Dokumentacja Geograficzna, 37, 136–143.

Tobolska, A. (2010a). Koncepcje teoretyczne wyjaśniające zachowania korporacji międzynarodowych – wymiar przestrzenny [Theoretical concepts explaining the behaviour of international corporations – spatial dimension]. Ekonomista [Economist], 2, 243–258.

Tobolska, A. (2010b.). Commuting as a spatial feature of international concern’s location in a major city. Example of Poznań. Bulletin of Geography. Socio-economic Series, 13, 5–17.

Tobolska, A. (2011). Czynniki lokalizacji fabryk wybranych korporacji międzynarodowych w Polsce [Factors for the location of factories of selected international corporations in Poland]. Rozwój Regionalny i Polityka Regionalna, 15, 55–67.

Tobolska, A. (2014). Choice of Locations by Foreign Investors: Motives for and Factors of Starting a Manufacturing Activity (the Example of Selected Factories in Poland). Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego [Studies of the Industrial Geography Commission of the Polish Geographical Society], 25, 230–251.

Tobolska, A. (2017). Strategie przedsiębiorstw międzynarodowych oraz ich oddziaływania w przestrzeni lokalnej i regionalnej [Strategies of international enterprises and their impact in the area of the local and regional]. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza.

Tobolska, A., Matykowski, R. (2006). Działalność przemysłowa w warunkach wzrastającej internacjonalizacji i globalizacji na przykładzie wybranych produktów [Industrial activity in the conditions of increasing internationalisation and globalisation on the example of selected products]. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego [Studies of the Industrial Geography Commission of the Polish Geographical Society], 8, 47–59.

Towarnicka, H. (1997). Wybory strategiczne przedsiębiorstwa prowadzącego działalność zagraniczną [Strategic choices of a company operating abroad]. In: M. Nowakowski (ed.). Bariery internacjonalizacji przedsiębiorstwa [The barriers to the internationalisation of the enterprise]. Warszawa: Wydawnictwo Key Text.

Wajda, E. (2003). Proces kształtowania się Motoroli jako firmy ponadnarodowej [The process of shaping Motorola as a supranational company]. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego [Studies of the Industrial Geography Commission of the Polish Geographical Society], 5, 85–114.

Wajda, E. (2006). Rozwój i struktura przestrzenna działalności Noki w latach 1997–2003 [Development and spatial structure of Nokia’s activities in 1997–2003]. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego [Studies of the Industrial Geography Commission of the Polish Geographical Society], 8, 219–240.

Wajda, E., Zalewska, K. (2003). Struktura przestrzenno-organizacyjna korporacji General Motors [Spatial and organisational structure of General Motors corporation]. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego [Studies of the Industrial Geography Commission of the Polish Geographical Society], 6, 119–128.

Wajda, E., Zoričič-Wołek, M. (2003). Proces kształtowania się korporacji [The process of corporate formation]. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego [Studies of the Industrial Geography Commission of the Polish Geographical Society], 6, 109–118.

Wdowicka, M. (2012). Miasta w dobie globalizacji: korporacje transnarodowe w polskich miastach a dostępność nowoczesnej przestrzeni dla biznesu. Studia miejskie, 5, 103–113.

Wieloński, A. (2003). Przemysł Nowej Gospodarki [Industry of the New Economy]. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego [Studies of the Industrial Geography Commission of the Polish Geographical Society], 6, 21–26.

Wieloński, A. (2004). Lokalizacja działalności gospodarczej. Teoretyczne podstawy [Location of the business. Theoretical foundations]. Warszawa: Uniwersytet Warszawski, Wydział Geografii i Studiów Regionalnych, Wydawnictwo Przemysłowe WEMA Sp. z o.o.

World Investment Report (2001). WIR 2001 – Promoting Linkages. New York, Geneva: UNCTAD United Nations.

World Investment Report (2005). WIR 2005 – Transnational Corporations and the Internationalization of R&D. New York and Geneva: UNCTAD United Nations.

World Investment Report (2006). WIR 2006 – FDI from Developing and Transition Economies: Implications for Development. New York and Geneva: UNCTAD United Nations.

Zioło, Z. (2001). Struktura branżowa i koncentracja przestrzenna wiodących światowych firm przemysłowych [Branch structure and spatial concentration of leading global industrial companies]. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego [Studies of the Industrial Geography Commission of the Polish Geographical Society], 3, 29–41.

Zioło, Z. (2003). Kształtowanie się przedsiębiorstw przemysłowych w procesie globalizacji [The formation of industrial enterprises in the globalisation process]. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego [Studies of the Industrial Geography Commission of the Polish Geographical Society], 6, 9–20.

Zioło, Z. (2004). Kształtowanie się firm informatycznych jako nowych elementów struktury przestrzennej przemysłu [The formation of IT companies as new elements of the spatial structure of industry]. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego [Studies of the Industrial Geography Commission of the Polish Geographical Society], 7, 97–106.

Zioło, Z. (2006a). Zróżnicowanie światowej przestrzeni przemysłowej w świetle koncentracji siedzib zarządów wiodących korporacji [Diversification of the global industrial space in the light of the concentration of head offices of leading corporations]. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego [Studies of the Industrial Geography Commission of the Polish Geographical Society], 8, 9–26.

Zioło, Z. (2006b). Potencjał ekonomiczny wiodących światowych miast na przełomie wieków [The economic potential of the world’s leading cities at the turn of the century]. In: B. Górz (ed.). Urbanizacja i społeczeństwo [Urbanisation and society]. Kraków: Instytut Geografii Akademii Pedagogicznej w Krakowie, 67–95.

Zioło, Z. (2008). Procesy transformacji przemysłowych układów przestrzennych na tle zmieniającego się otoczenia [ransformational processes in industrial spatial structures in relation to changing surroundings]. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego [Studies of the Industrial Geography Commission of the Polish Geographical Society], 10, 11–22.

Zioło, Z. (2009a). Procesy kształtowania się światowych korporacji i ich wpływ na otoczenie [Global corporations’ shaping processes and influence on their environment]. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego [Studies of the Industrial Geography Commission of the Polish Geographical Society], 12, 11–32.

Zioło, Z. (2009b). Rola przemysłu w procesie kształtowania społeczeństwa informacyjnego [Role of industry in the shaping of an information society]. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego [Studies of the Industrial Geography Commission of the Polish Geographical Society], 13, 11–20.

Zioło, Z. (2011). Wpływ światowego kryzysu na tempo wzrostu gospodarki i światowych korporacji [The impact of global crisis on functioning of the economy and global corporations]. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego [Studies of the Industrial Geography Commission of the Polish Geographical Society], 17, 9–32.

Zioło, Z., Piróg, S. (2002). Lokalizacja zarządów i potencjał ekonomiczny wiodących firm zachodnioeuropejskich [Location of management boards and economic potential of leading Western European companies]. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego [Studies of the Industrial Geography Commission of the Polish Geographical Society], 4, 25–36.

Zorska, A. 1998 (2002). Ku globalizacji? Przemiany w korporacjach transnarodowych i w gospodarce światowej [Towards globalisation? Transformation in transnational corporations and in the global economy]. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Zorska, A. (2002). Korporacje międzynarodowe w Polsce. Wyzwania w dobie globalizacji i regionalizacji [International corporations in Poland. Challenges in the era of globalisation and regionalisation]. Warszawa: Difin.

Zorska, A. (2007). Korporacje transnarodowe. Przemiany, oddziaływania, wyzwania [Transnational corporations. Transformations, impacts, challenges]. Warszawa: Polskie Wydawnictwo ekonomiczne.

Downloads

Published

2018-11-27

How to Cite

Kilar, W. (2018). Corporations as an Object of Research in Geography of Industry. Studies of the Industrial Geography Commission of the Polish Geographical Society, 32(4), 69–85. https://doi.org/10.24917/20801653.324.4

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 > >>