Basic Problems and Mistakes in the Use of SWOT Analysis in Tourism Development Strategies of Communes

Authors

  • Michał Żemła Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie Wydział Geograficzno-Biologiczny Instytut Geografii

DOI:

https://doi.org/10.24917/20801653.331.12

Keywords:

opportunities, strategy of tourism development, strategic planning, SWOT analysis

Abstract

SWOT analysis is among the most popular and most commonly used methods of strategic analysis for creation of document of different types from business plans to strategic plans and strategies. This tool has also gained popularity among territorial self-governments units preparing their strategic documents, including tourism development strategies. The hypothesis that this high popularity is followed by shallowing of its idea and popularisation of few important mistakes in conduction of the analysis is made in the paper. Those mistakes are: wrong interpretation of “opportunities”; no reflection on meaning of particular strengths, weaknesses, opportunities and threats; no justification for appointing particular items; over-optimism and objective reflection missing. As the hypothesis implies only the fact that the mistakes are made from time to time and not that making them becomes a rule, it is enough to verify this hypothesis by appointing existence of stated mistakes in randomly chosen ten strategies of tourism development of ten Polish communities. The strategies were selected by typing the phrase: “strategia rozwoju turystyki w gminie” (community tourism development strategy) to bing.com search engine and selection of first ten records from the received list.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Michał Żemła, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie Wydział Geograficzno-Biologiczny Instytut Geografii

Michał Żemła, PhD, associate professor in the Department of Tourism and Regional Studies, Institute of Geography, Pedagogical University of Cracow. The author of numerous publications on destination’s product marketing and competitiveness. His main interest is the development of tourism in mountain areas with special regard to winter sports and hiking tourism.

References

Asejczyk-Woroniecka, M. (2016). Zastosowanie analizy SWOT w doskonaleniu zarządzania jednostkami administracji terytorialnej. Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia, 6(84), 311– 321.

Bieda, A., Brzozowska, A. (2017). Analiza SWOT/TOWS jako metoda określania kierunków rozwoju przestrzennego. Acta Sci. Pol. Administratio Locorum, 16(3), 151–160.

Chermack, T.J., Kasshanna, B.K. (2007). The use and misuse of SWOT analysis and implication for HRD professionals. Human Recourses Development International, 10(4), 383–399.

Cholewicka-Goździk K., (2009). Analiza SWOT – instrument wyboru strategii i polityki jakości. Problemy Jakości, 2, 10–11.

Gierszewska, G., Romanowska, M. (2002). Analiza strategiczna przedsiębiorstwa. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne.

Gołębiowski, T. (2001). Zarządzanie strategiczne. Planowanie i kontrola. Warszawa: Difin.

Goranczewski, B., Puciato, D. (2010). Zastosowanie analizy SWOT w formułowaniu strategii rozwoju turystyki na obszarach recepcyjnych. Turyzm, 20(2), 47–55.

Klasik, A., (1993). Planowanie strategiczne. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne.

Kucharczyk, A., Kardas, E. (2018). Ocena potencjału wybranego przedsięwzięcia za pomocą analizy SWOT/TOWS. Archiwum Wiedzy Inżynierskiej, 3(1), 3–7.

Napierała, T. (2008). Analiza SWOT w małym przedsiębiorstwie turystycznym. Turystyka i Hotelarstwo, 14, 33–51.

Niestrój, R. (2002). Zarządzanie marketingiem. Aspekty strategiczne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Obłój, K. (2001). Strategia organizacji. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Żabińska, T. (1997). Analiza strategiczna gminy na potrzeby wyboru strategii rozwoju za pomocą analizy SWOT. Katowice: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach.

Żabiński, L. (2000). Analiza strategiczna przedsiębiorstwa na potrzeby wyboru strategii rozwoju (za pomocą metody SWOT). Katowice: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach.

Published

2019-03-29

How to Cite

Żemła, M. (2019). Basic Problems and Mistakes in the Use of SWOT Analysis in Tourism Development Strategies of Communes. Studies of the Industrial Geography Commission of the Polish Geographical Society, 33(1), 153–163. https://doi.org/10.24917/20801653.331.12

Most read articles by the same author(s)