Tendencies in development of education services in Poland – a case study of upper secondary education

Authors

  • Mariola Tracz Geographical Society, Branch in Krakow, Poland

DOI:

https://doi.org/10.24917/20801653.293.11

Keywords:

education, profile of education, service, upper secondary school

Abstract

Education is one of the important factors which determine the human and economic growth.The quality of intellectual resources depends on the quality of functioning on secondary and highereducation. In the process of improving the quality of intercultural resources not only the level of educationof the society is essential, but also the direction of graduation, which affects social and jobopportunities. The aim of the article is to determine the changes in the functioning of upper secondaryeducation in Poland and changes of the structure of secondary education in years 1989-2012, withparticular emphasis on the recent years.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Mariola Tracz, Geographical Society, Branch in Krakow, Poland

Mariola Tracz, Ph.D., geographer, member of the Polish Geographical Society. Interested in: geography education (curriculum development, education and development of geography competency, geography and enterprise teacher training, history of geography education), socio-economic geography (educational policy, system of education and economic development).

References

Badanie funkcjonowania systemu kształcenia zawodowego w Polsce. Raport końcowy (2011a). Warszawa: Ministerstwo Edukacji Narodowej.

Badanie funkcjonowania systemu kształcenia zawodowego w Polsce. Raport z badania danych wtórnych – desk research (2011b). Warszawa: Ministerstwo Edukacji Narodowej.

Borowiec, M. (2010). Rola edukacji w procesach globalizacji. Przedsiębiorczość–Edukacja, 7, 13–20.

Borowiec, M. (2011). Zmiany kierunków kształcenia akademickiego w Polsce. Prace Komisji Geografii

Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 18, 9–22.

Denek, K. (2004). Uniwersytet w służbie społeczeństwa wiedzy. W: E. Kula, M. Pękowska (red.). Szkolnictwo wyższe w Polsce i w Europie w świetle założeń i realizacji procesu bolońskiego. Kielce: Wszechnica Świętokrzyska.

Education at a Glance 2014 (2014). OECD.

Geryk, M. (2007). Rynek uczelni niepublicznych w Polsce. Warszawa: Wydawnictwo Szkoły Głównej Handlowej.

Godlewska-Majkowska, H. (2007). System edukacyjny wobec potrzeb rozwojowych schyłkowych regionów przemysłowych. W: J. Lach, M. Borowiec, T. Rachwał (red.). Procesy transformacji społeczno-ekonomicznych i przyrodniczych struktur przemysłowych. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, 600–610.

Jelonek, M., Szklarczyk, M. (2012). Kogo kształcą polskie szkoły. Analiza kierunków kształcenia w szkołach ponadgimnazjalnych i wyższych. Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.

Kluczowe dane o edukacji w Europie (2012). EURYDICE. Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemów Edukacji.

Kotler, P. (2002). Marketing. Podręcznik europejski. Warszawa: Państwowe Wydawnictwa Ekonomiczne.

Kudełko, J. (2007). Rozwój społeczno-gospodarczy województwa podkarpackiego i poziom jego konkurencyjności na tle kraju. W: J. Lach, M. Borowiec, T. Rachwał (red.). Procesy transformacji społeczno-ekonomicznych i przyrodniczych struktur przemysłowych. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, 473–489.

Kupisiewicz, C., Kupisiewicz, M. (2009). Słownik pedagogiczny. Warszawa: PWN.

Okoń, W. (2007). Słownik pedagogiczny. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Oświata i wychowanie w roku szkolnym 2009/2010 (2010). Warszawa: GUS.

Oświata i wychowanie w roku szkolnym 2013/2014 (2014). Warszawa: GUS.

Raport o stanie edukacji. Kontynuacja przemian (2011). Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.

Raport o stanie edukacji. Liczą się efekty (2012). Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.

Rocznik statystyczny RP (2013). Warszawa: GUS.

Skrzypek, E. (2006). Jakość w oświacie, uwarunkowania i czynniki sukcesu. Problemy Jakości, 2, 16–17.

Tkocz, M. (2007). Procesy transformacji województwa śląskiego w XXI wieku. W: J. Lach, M. Borowiec, T. Rachwał (red.). Procesy transformacji społeczno-ekonomicznych i przyrodniczych struktur przemysłowych. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.

Tracz, M. (2001). Edukacja. W: Encyklopedia geograficzna świata. Suplement. Kraków: OPRES.

Tracz, M. (2013). Kapitał społeczny w Polsce. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 23, 134–145.

Tracz, M. Borowiec, M., Mróz, G. (2009). Szkolnictwo w województwie podkarpackim. Folia Geographica. Series Geographica Oeconomica, 33, 103–118.

Tracz, M., Mróz, G. (2003). Szkolnictwo w województwie małopolskim. Folia Geographica. Series Geographica Oeconomica, 31–32, 207–223.

Tracz, M., Świętek, A. (2015). Zmiany programowe nauczania geografii w rzeczywistości szkolnej na przykładzie gimnazjum. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis, 162. Studia Geographica, 6, 53–66.

Ustawa o systemie oświaty. Dz.U z 2004 r. nr 256, poz. 2572 z późn. zm.

Zaborek P. (2011). Zróżnicowanie profili kształcenia w szkolnictwie ponadgimnazjalnym. Warszawa: Uniwersytet Warszawski.

Zieliński, G., Lewandowski, K. (2012). Determinanty percepcji jakości usług edukacyjnych w perspektywie grup interesariuszy. Pozyskano z http://jm.f.wzr.pl/pim/2012_3_3_h.pdf

Published

2015-02-22

How to Cite

Tracz, M. (2015). Tendencies in development of education services in Poland – a case study of upper secondary education. Studies of the Industrial Geography Commission of the Polish Geographical Society, 29(3), 147–160. https://doi.org/10.24917/20801653.293.11

Most read articles by the same author(s)