The Role of Key Communication Competences in Corporate Cooperation

Authors

  • Joanna Żukowska Warsaw School of Economics Faculty of Business Administration Department of Enterprise

DOI:

https://doi.org/10.24917/20801653.313.14

Keywords:

business cooperation, communication, communication models, competence, innovative communication tools

Abstract

Currently, much attention is paid to key competences, with particular emphasis on the role and competences of humans. Therefore, the purpose of this paper is to overview the competence definitions and key competences related thereto. Moreover the paper will focus on the role of communication competences along with up to date communication technology. The typologies of competence currently appearing in Polish and international literature will also be presented. The role of cultural dimensions in the formation of relationships with international partners will be highlighted as well. The final element will include the stress put on the role of communication as one of the key competences influencing corporate cooperation and indicating the innovative forms of communication between business partners.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Joanna Żukowska, Warsaw School of Economics Faculty of Business Administration Department of Enterprise

Joanna Żukowska, Ph.D., Assistant Professor at the Department of Enterprise at Warsaw School of Economics. She holds an International Coach Certificate in the scope of coaching, learning and development, issued by Edexcel and BTEC Professional Qualifications. She was conferred the CoachWise Certificate accredited with the International Coach Federation. Head of Post-Graduation Studies – Academy of Professional Coach at SGH. She specialises in HR management, marketing communication, coaching, creation of relationships with clients. Her core research area is in HRM. She is particularly interested in employees’ evaluation theories and methods. She has participated in scholarships at the University of Bologna in Italy and at Fordham University of New York City. She was the visiting professor in Toulouse Business School, ISCAP Porto, Vilnius Business School, Turku School of Economics, ISCTE Lisbon, Budapest Business School. The author of numerous publications and researches on the above-mentioned topics.

References

Antos, G. (2011). Handbook of interpersonal communication. The Hague, The Netherlands: Mouton De Gruyter.

Antoszewski, A., Herbut, R. (1995). Leksykon politologii. Wrocław: Atla 2.

Baugier, J.M., Vuillod, S. (1993). Strategie zmian w przedsiębiorstwie: nowoczesna metoda. Warszawa: Poltext.

Bennett, M.J. (1986). A developmental approach to training for intercultural sensitivity. International Journal of Intercultural Relations, 10(2), 179.

Bolek, J. (2012). Efektywne wykorzystywanie klasycznych i nowoczesnych narzędzi komunikacji wewnętrznej przez przedsiębiorstwo in: Harasim. W.: Zarządzanie kapitałem intelektualnym w organizacji inteligentnej. Warszawa: Wyższa Szkoła Promocji.

Cheney, G. (2011). Organizational communication in an age of globalization: Issues, reflections, practices. Long Grove, IL: Waveland Press.

Czerepaniak-Walczak, M. (1994). Między dostosowaniem a zmianą. Elementy emancypacyjnej teorii edukacji. Szczecin: Wydawnictwo Uniwersyteckie, 134–140.

Dobek-Ostrowska, B. (2007). Podstawy komunikowania społecznego. Wrocław: Wydawnictwo Astrum.

Eisenberg, E.M. (2010). Organizational communication: Balancing creativity and constraint. New York, NY: Saint Martin’s.

Filipowicz, G. (2014). Zarządzanie kompetencjami, perspektywa firmowa i osobista. Warszawa: Wolters Kluwer, 32–52.

Fontana, D. (1992). Psychology for Teachers. Basingstoke: Macmillan.

Frankowski, P., Juneja, A. (2009). Serwisy społecznościowe. Budowa, administracja i moderacja. Gliwice: Helion.

Furmanek, W. (1997). Kompetencje. Próba określenia pojęcia. Edukacja Ogólnotechniczna Inaczej, 7(11).

Gitomer, J. (2012). Społecznościowy BOOM. Wykorzystaj potencjał sieci e-kontaktów do wykreowania marki, zwiększenia sprzedaży i zdominowania rynku. Gliwice: Helion.

Hamel, G., Prahalad, C.K. (1999). Przewaga konkurencyjna jutra. Warszawa: Business Press.

http://interaktywnie.com/biznes/artykuly/raporty-i-badania/jak-czesto-polacy-odwiedzaja- -portale-spolecznosciowe-oto-odpowiedz-24547, 2014-10-12.

http://old.stat.gov.pl/gus/definicje_PLK_HTML.htm?id=POJ-5919.htm 2014-10-10.

http://slownik.intensys.pl/definicja/151/forum-dyskusyjne/ 2014-10-10.

https://informatyka.wroc.pl/kursy/mod/page/view.php?id=279 2014-10-10.

Jamrozik, M. (2013). Współpraca ponadnarodowa z perspektywy realizatorów projektów. Warszawa: Krajowa Instytucja Wspomagająca – Centrum Projektów Europejskich.

Jenkins, H. (2007). Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Keyton, J. (2011). Communication and organizational culture: A key to understanding work experience. Thousand Oaks, CA: Sage.

Kossowska, M., Sołtysińska, I. (2002). Szkolenia pracowników a rozwój organizacji. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.

Laszuk, M. (2016). Proprzedsiębiorcza kultura organizacyjna jako główna determinanta występowania przedsiębiorczości wewnętrznej. Przedsiębiorczość Międzynarodowa, 1(1), 21–29.

Lunenburg, F.C. (2010). Communication: The Process, Barriers, and Improving Effectiveness. Schooling, 1(1).

Marx, E. (2000). Przełamywanie szoku kulturowego. Warszawa: Placet.

Matsumoto, D., Juang, L. (2007). Psychologia międzykulturowa. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Morreale, P.S., Spitzberg, H.B, Barge, J.K. (2007). Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza i umiejętności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Olsztyńska, A. (2002). Komunikacja wewnętrzna w przedsiębiorstwie in Mruk. In: Komunikowanie się w biznesie. Poznań: Wydawnictwa Akademii Ekonomicznej w Poznaniu.

Pauley, J.A. (2010). Communication: The key to effective leadership. Milwaukee. WI: ASQ Quality Press.

Penc-Pietrzak, I. (2013). System zarządzania kompetencjami w organizacji. Zeszyty Naukowe Ostrołęckiego Towarzystwa Naukowego, 27, 415–429.

Raport GFMP Management Consultants (2010). Komunikacja wewnętrzna w Polsce 2010. Warszawa.

Rogala, A. (2013). Determinanty skuteczności komunikacji wewnętrznej w przedsiębiorstwie, praca doktorska. Poznań: Wydział Zarządzania Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.

Sobkowiak, B. (2005). Interpersonalne i grupowe komunikowanie się w organizacji. Poznań – Wrocław: Wydawnictwo Forum Naukowe.

Spencer, L., Spencer, S. (1993). Competence at Work: Models for Superior Performance. New York: John Wiley & Sons.

Stankiewicz, M.J. (2002). Konkurencyjność przedsiębiorstwa. Toruń: Dom Organizatora, 211–232.

Szałkowski, A. (2005). Kapitał społeczny jako czynnik efektywności pracy. Praca i Zabezpieczenie Społeczne, 1(2).

Thierry, D., Sauret, C., Monod, N. (1994). Zatrudnienie i kompetencje w przedsiębiorstwie w procesach zmian. Warszawa: Poltext.

Zioło, Z., Rachwał, T. (2010). Geografia przemysłu i usług. W: Z. Długosz, Z. Zioło (red.). Rozwój naukowo-dydaktyczny i kierunki badawcze Instytutu Geografii Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 138–157.

Żukowska, J., Sroczyński, Z. (2013). Social media jako źródło konkurowania przedsiębiorstw. In: R. Pregiel, M. Rostański (Eds.). Internet w społeczeństwie informacyjnym. Zastosowania Internetu i systemów komputerowych. Dąbrowa Górnicza: WSB Press, 11.

Żukowska, J., Sroczyński, Z. (2014). Internetowe aplikacje mobilne narzędziem budowania przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw. In: R. Pregiel, P. Buchwald (Eds.). Internet w społeczeństwie informacyjnym. Nowoczesne systemy informatyczne i ich bezpieczeństwo. Dąbrowa Górnicza: WSB Press, 61–71.

Published

2017-09-27

How to Cite

Żukowska, J. (2017). The Role of Key Communication Competences in Corporate Cooperation. Studies of the Industrial Geography Commission of the Polish Geographical Society, 31(3), 220–228. https://doi.org/10.24917/20801653.313.14