Spatio-temporal Analysis of the Market for New Personal Cars in Poland

Authors

  • Tadeusz Stryjakiewicz Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Wydział Nauk Geograficznych i Geologicznych Instytut Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej Zakład Polityki Regionalnej i Integracji Europejskiej
  • Robert Kudłak Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Wydział Nauk Geograficznych i Geologicznych Instytut Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej Zakład Polityki Regionalnej i Integracji Europejskiej
  • Jędrzej Gadziński Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Wydział Nauk Geograficznych i Geologicznych Instytut Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej Zakład Polityki Regionalnej i Integracji Europejskiej
  • Bartłomiej Kołsut Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Wydział Nauk Geograficznych i Geologicznych Instytut Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej Zakład Polityki Regionalnej i Integracji Europejskiej
  • Wojciech Dyba Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Wydział Nauk Geograficznych i Geologicznych Instytut Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej Zakład Polityki Regionalnej i Integracji Europejskiej
  • Wojciech Kisiała Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu Wydział Zarządzania Katedra Ekonomiki Przestrzennej i Środowiskowej

DOI:

https://doi.org/10.24917/20801653.313.5

Keywords:

car market, car selling, motorisation level, Poland, spatio-temporal analysis

Abstract

The purpose of the article is to offer a spatial and temporal analysis of the market for new cars in Poland using different methodological approaches and tools. It covers:

–general characteristics of the car market in Poland in its spatial and temporal dimensions;

–identification of the socio-economic conditions that affect the demand of individual consumers for new cars and their spatial differences; and

–distinguishing different types of the car demand variability in its spatial and temporal dimensions, as well as forecasting the future demand. Based on a literature review, the potential socio-economic conditions that might affect the car demand have been identified, and subsequently their role in the Polish circumstances has been defined with the use of econometric modelling. The model of multiple regression showed that the demand for new cars was stimulated by incomes of potential consumers and by a net in-migration, and depressed by the level of unemployment together with prices of complementary goods (especially petrol prices). Further analysis with geographically weighted regression (GWR) models revealed general spatial trends in the way that the identified conditions affected the demand for cars. Finally, the use of harmonic analysis allowed for the forecasting of the future car demand at the level of individual territorial units (poviats). The latter were categorised into four types according to their car demand variability.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Tadeusz Stryjakiewicz, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Wydział Nauk Geograficznych i Geologicznych Instytut Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej Zakład Polityki Regionalnej i Integracji Europejskiej

Tadeusz Stryjakiewicz, full professor at Adam Mickiewicz University in Poznań, Faculty of Geographical and Geological Sciences, Institute of Socio-Economic Geography and Spatial Management; professor in Earth sciences (geography), head of the Department of Regional Policy and European Integration. Research interests: economic geography, spatial management, location and spatial organisation of economic activities, regional and local development, innovativeness of the economy and development of the creative sector.

Robert Kudłak, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Wydział Nauk Geograficznych i Geologicznych Instytut Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej Zakład Polityki Regionalnej i Integracji Europejskiej

Robert Kudłak, Ph.D., Adam Mickiewicz University in Poznań, Faculty of Geographical and Geological Sciences, Institute of Socio-Economic Geography and Spatial Management, Department of Regional Policy and European Integration. Research interests: organizational behaviour, Corporate Social Responsibility, institutional theories. From 2010 to 2014 a postdoc at the Vienna University of Economics and Business (Vienna, Austria). In 2016 he was awarded a scholarship of the Ministry of Science and Higher Education for the outstanding young scholars.

Jędrzej Gadziński, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Wydział Nauk Geograficznych i Geologicznych Instytut Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej Zakład Polityki Regionalnej i Integracji Europejskiej

Jędrzej Gadziński, Ph.D., Adam Mickiewicz University in Poznań, Faculty of Geographical and Geological Sciences, Institute of Socio-Economic Geography and Spatial Management, Department of Regional Policy and European Integration. His research interests focus on a wide variety of topics relating to transportation issues, as well as on urbanisation processes, and using GIS in socio-economic analyses. In 2016 he was awarded with the START scholarship funded by the Foundation for Polish Science.

Bartłomiej Kołsut, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Wydział Nauk Geograficznych i Geologicznych Instytut Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej Zakład Polityki Regionalnej i Integracji Europejskiej

Bartłomiej Kołsut, Ph.D., Adam Mickiewicz University in Poznań, Faculty of Geographical and Geological Sciences, Institute of Socio-Economic Geography and Spatial Management, Department of Regional Policy and European Integration. His research interests focus on the institutional theory, network theory, social research methodology, inter-municipal cooperation, local strategic planning and urban revitalisation.

Wojciech Dyba, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Wydział Nauk Geograficznych i Geologicznych Instytut Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej Zakład Polityki Regionalnej i Integracji Europejskiej

Wojciech Dyba, Ph.D., Eng., Adam Mickiewicz University in Poznań, Faculty of Geographical and Geological Sciences, Institute of Socio-Economic Geography and Spatial Management, Department of Regional Policy and European Integration. In his research he deals with clusters, regional policy and strategies for local and regional development. In 2015 he was awarded a scholarship of the Adam Mickiewicz University Foundation.

Wojciech Kisiała, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu Wydział Zarządzania Katedra Ekonomiki Przestrzennej i Środowiskowej

Wojciech Kisiała, Ph.D., Poznań University of Economics and Business, Faculty of Management, Department of Spatial and Environmental Economics. His current research focuses on the application of methods of spatial analysis, geographical information systems, and spatial econometrics in the study of spatial aspects of the economic growth and development, regional inequalities, spatial accessibility, and the EU regional policy. He has completed postgraduate studies in statistics and management of the EU funds.

References

Bul, R. (2014). Migracje wahadłowe mieszkańców aglomeracji poznańskiej. Poznań: Bogucki Wydawnictwo Naukowe.

Carlsson-Kanyama, A., Linden, A.L. (1999). Travel patterns and environmental effects now and in the future: Implications of differences in energy consumption among socio-economic groups. Ecological Economics, 30, 405–417.

Chojnicki, Z. (1973). Założenia i perspektywy rozwoju geografii ekonomicznej. Przegląd Geograficzny, 45(1), 3–27.

Chojnicki, Z. (1999). Podstawy metodologiczne i teoretyczne geografii. Poznań: Bogucki Wydawnictwo Naukowe.

Daganzo, C. (2014). Multinomial probit: the theory and its application to demand forecasting. Holandia: Elsevier.

Dahl, C.A., Sterner, T. (1991). Analysing gasoline demand elasticities: A survey. Energy Economics, 13(3), 203–210.

Dargay, J.M. (2001). The effect of income on car ownership: evidence of asymmetry. Transportation Research Part A: Policy and Practice, 35(9), 807–821.

Dargay, J., Gately, D. (1999). Income’s effect on car and vehicle ownership, worldwide: 1960– 2015. Transportation Research Part A: Policy and Practice, 33(2), 101–138.

Domański, B., Guzik, R., Gwosdz, K. (2005). The new spatial organization of automotive industry in Poland in the context of its changing role in Europe. Studia Regionalia, 15, 153–171.

Domański, B., Guzik, R., Gwosdz, K., Dej, M. (2013). The crisis and beyond: the dynamics and restructuring of automotive industry in Poland. International Journal of Automotive Technology and Management, 13(2), 151–166.

Fumi, A., Pepe, A., Scarabotti, L., Schiraldi, M.M. (2013). Fourier Analysis for Demand Forecasting in a Fashion Company. International Journal of Engineering Business Management, 5(30), 1–10. DOI: 10.5772/56839.

Glaeser, E.L., Kahn, M.E. (2004). Sprawl and urban growth. W: Handbook of Regional and Urban Economics, 4, 2481–2527.

Gordon, P., Richardson, H.W. (1993). Sustainable congestion. School of Urban and Regional Planning. University of Southern California.

Grabiński, T., Wydymus, S., Zeliaś A. (1982). Metody doboru zmiennych w modelach ekonometrycznych. Warszawa: PWN.

Gwosdz, K., Micek, G. (2010). Spatial agglomerations in the Polish automotive industry. Przegląd Geograficzny, 82(2), 159–190.

Klimowska, R., Klose, L.J. (2007). Polityka fiskalna i pieniężna jako czynniki determinujące popyt na rynku samochodów osobowych w Polsce w latach 1993–2003. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, 742, 99–109.

Komornicki, T. (2003). Factors of development of car ownership in Poland. Transport Reviews, 23(4), 413–431.

Komornicki, T. (2011). Przemiany mobilności codziennej Polaków na tle rozwoju motoryzacji. Warszawa: Instytut Geografii I Przestrzennego Zagospodarowania Polskiej Akademii Nauk.

Kudłak, R., Kisiała, W., Gadziński, J., Dyba W., Kołsut, B., Stryjakiewicz, T. (2017). Społecznoekonomiczne i przestrzenne uwarunkowania popytu na nowe samochody w Polsce. Studia Regionalne i Lokalne, 2(68), 119–139.

Lescaroux, F. (2010). Car ownership in relation to income distribution and consumers’ spending decisions. Journal of Transport Economics and Policy, 44(2), 207–230.

Matas, A., Raymond, J. L. (2008). Changes in the structure of car ownership in Spain. Transportation Research Part A: Policy and Practice, 42(1), 187–202.

Medlock, K.B., Soligo, R. (2001). Economic development and end-use energy demand. Energy Journal, 22(2), 77–105.

Medlock, K.B., Soligo, R. (2002). Car ownership and economic development with forecasts to the year 2015. Journal of Transport Economics and Policy, 36(2), 163–188.

Merkisz, J. (2009). The automotive market in the time of global economic crisis. Combustion Engines, 3, 3–13.

Motte-Baumvol, B., Massot, M.H., Byrd, A.M. (2010). Escaping car dependence in the outer suburbs of Paris. Urban Studies, 47(3), 604–619.

Mutrynowski, T. (2015). Rynek samochodów osobowych w Polsce. Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie, 1, 91–101.

Nolan, A. (2010). A dynamic analysis of household car ownership. Transportation Research Part A: Policy and Practice, 44(6), 446–455.

Prskawetz, A., Leiwen, J., O’Neill, B.C. (2004). Demographic composition and projections of car use in Austria. W: Vienna Yearbook of Population Research, 175–201.

Pucher, J. (1995). The road to ruin? Impacts of economic shock therapy on urban transport in Poland. Transport Policy, 2(1), 5–13.

Samuelson, P.A., Nordhaus, W.D. (1991). Ekonomia. Poznań: Rebis.

Sheller, M., Urry, J. (2000). The city and the car. International Journal of Urban and Regional Research, 24(4), 737–757.

Stein, E., Weiss, G. (1971). Introduction to Fourier Analysis on Euclidean Spaces. Princeton: Princeton University Press.

Sytuacja gospodarstw domowych w 2015 roku w świetle wyników badania budżetów gospodarstw domowych (2016). Warszawa: Główny Urząd Statystyczny.

Train, K.E., Winston, C. (2007). Vehicle Choice Behavior and the Declining Market Share of U.S. Automakers. International Economic Review, 48(4), 1469 –1496.

Volpato, G., Stochetti, A. (2008). Managing product life cycle in the auto industry: evaluating carmakers effectiveness. International Journal of Automotive Technology and Management, 8(1), 22–41.

Wójtowicz, M., Rachwał, T. (2014). Globalization and new centers of automotive manufacturing – the case of Brazil, Mexico, and Central Europe. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 25, 81–107.

Yagi, M., Managi, S. (2016). Demographic determinants of car ownership in Japan. Transport Policy, 50, 37–53.

Zeliaś, A., Pawełek, B., Wanat, S. (2003). Prognozowanie ekonomiczne. Teoria. Przykłady. Zadania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Published

2017-09-27

How to Cite

Stryjakiewicz, T., Kudłak, R., Gadziński, J., Kołsut, B., Dyba, W., & Kisiała, W. (2017). Spatio-temporal Analysis of the Market for New Personal Cars in Poland. Studies of the Industrial Geography Commission of the Polish Geographical Society, 31(3), 64–79. https://doi.org/10.24917/20801653.313.5

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>