The Operation of Handling Areas of 1435 mm and 1520 mm Gauge Railways in Europe

Authors

  • Tadeusz Bocheński Uniwersytet Szczeciński Wydział Nauk o Ziemi Katedra Badań Miast i Regionów

DOI:

https://doi.org/10.24917/20801653.313.6

Keywords:

broad gauge, dry ports, handling areas, railway, terminals

Abstract

The subject of research was the reloading infrastructure at the interface railway gauge 1435 mm and 1520 mm. The aim of the study was to investigate the potential of transhipment areas. The spatial scope of work included European countries, where the studied rail systems meet. The infrastructure in the EU countries was analysed in detail. Inventory was made based on information published by the operators of terminals, cartographic materials and field studies. This allowed for the identification of a total of 40 handling districts (including 23 in the EU), in which different types of terminals function. The most developed regions were: Małaszewicze, Przemyśl and LHS in Poland, Cierna in Slovakia and Zahony in Hungary. Some parts of the handling areas included large cities such as Iasi and Galati in Romania, Kosice in Slovakia, Kaunas in Lithuania, and the conurbation of Upper Silesia in Poland, which was reached by the LHS line. The use of studied infrastructure was dependent on the size of trade and on geopolitical factors. Despite the need for changing wagons and track of wheels, most of the cargo was reloaded.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Tadeusz Bocheński, Uniwersytet Szczeciński Wydział Nauk o Ziemi Katedra Badań Miast i Regionów

Bocheński, Ph.D., assistant professor in the Urban and Regional Study Unit, Faculty of Geosciences, University of Szczecin. He specialises in transport geography. He conducts research on the functioning of railways and intermodal transport and their connections with industry. His academic interests also include the delimitation of functional regions.

References

Barter: tranzyt przez przejście kolejowe w Kuźnicy czeka dynamiczny rozwój (2016, 26 września). Kurier Kolejowy. Pozyskano z http://kurierkolejowy.eu/aktualnosci/28684/barer--tranzyt- przez-przejscie-kolejowe-w-kuznicy-czeka-dynamiczny-rozwoj.html

Bocheński, T. (2012). Transport kolejowy i intermodalny w Krajach Bałtyckich. Przegląd Komunikacyjny, 3, 28–31.

Bocheński, T. (2013). Rola kolei jako głównego elementu systemu transportu intermodalnego na Słowacji. Przegląd Komunikacyjny, 2, 11–14.

Bocheński, T. (2016). Przemiany towarowego transportu kolejowego w Polsce na przełomie XX i XXI wieku. Rozprawy i Studia, t. 938. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.

Chwietkiewicz, T., Markiel, C. (2004, marzec). Wojskowy Rejon Przeładunkowy Braniewo. Pozyskano z http://www.starejuchy.pl/kolej/wrpbran/wrpbraniewo.htm

AGTC (1991). European Agreement on Important International Combined Transport Lines and Related Installations done at Geneva on 1 February 1991. United Nations. Economic Commission for Europe Inland Transport Committee. ECE/TRANS/88/Rev. 6.

GoogleMaps (2016, lipiec–sierpień). Pozyskano z https://www.google.pl/maps

Mapa obiektów infrastruktury usługowej i bocznic kolejowych (2016, wrzesień). Urząd Transportu Kolejowego. Pozyskano z http://www.utkgik.home.pl/mapa_obiektow_kolejowych/

Multifunktionshafen Sassnitz-Mukran, Sassnitz-Broschüre (2016, sierpień). Pozyskano z http:// www.sea-terminal-sassnitz.de/unternehmen/profil.html Openstreetmap (2016, lipiec–sierpień). Pozyskano z https://www.openstreetmap.org

Palmowski, T. (2015). Transport lądowy i lotniczy Obwodu Kaliningradzkiego. Logistyka, 3, 3692–3702.

Pastor, Ł. (2016, 28 marca). Rail Baltica na Litwie do poprawki. Rynek Kolejowy. Pozyskano z http://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/rail-baltica-na-litwie-do-poprawki-75986.html

Piech, R. (2009, 6 październik). Który system zmiany rozstawu kół lepszy? InfoRail. Pozyskano z http://inforail.pl/ktory-system-zmiany-rozstawu-kol-lepszy-_more_61093.html

PKP CARGO Centrum Logistyczne Małaszewicze sp. z o.o. (2016, lipiec). Pozyskano z http:// www.clmalaszewicze.pl/oferta/profil-dzialalnosci.html

PKP CARGO Centrum Logistyczne Medyka-Żurawica sp. z o.o. (2016, lipiec). Pozyskano z http:// www.cl-medyka.pl/ PKP LHS (2016, listopad). Pozyskano z https://lhs.com.pl

Poliński, J. (2015, czerwiec). Technika przesuwnych kół taboru warunkiem usprawnienia przewozów na styku kolei 1435/1520 mm. Problemy Kolejnictwa, 167, 57–69.

Roro & Ferry Map. Baltic Transport Maps. Baltic Transport Journal (2016, listopad). Pozyskano z http://www.baltictransportmaps.com/rofemap.html#?z=1&x=0&y=0 Sijka, T. (2011, 6 lutego).

Zakarpacie. Pozyskano z http://iripk.pl/index.php?option=com_content& view=article&id=53:zakarpacie&catid=7:kolej&Itemid=111 WOC (2016, listopad). Gmina Terespol. Pozyskano z http://www.gminaterespol.pl/viewpage. php?page_id=21

Wojciechowski, I. (2001). Transsyberyjska magistrala. Spedycja i Transport, 12, 13–16.

Ministerul af Acerilor Interne. Biroul Planificare Evaluare Statistica. Dane o liczbie pociągów towarowych przekraczających granice Rumunii z Ukrainą i Mołdawią według przejść granicznych w latach 2011–2016.

Notatki z własnych badań terenowych na terenie Polski, Litwy, Słowacji, Węgier, Rumunii i Ukrainy.

PKP PLK. Dane o ruchu pociągów na sieci kolejowej w latach 2005 i 2010.

Rozmowa z ekspertami: H. Zielaskiewicz – PKP Cargo S.A. i A. Kuczek – Euroterminal Sławków Sp. z o.o. (2016, listopad).

Straż Graniczna RP. Dane o liczbie pociągów przekraczających wschodnią granicę Polski według przejść granicznych w latach 2005–2015.

Published

2017-09-27

How to Cite

Bocheński, T. (2017). The Operation of Handling Areas of 1435 mm and 1520 mm Gauge Railways in Europe. Studies of the Industrial Geography Commission of the Polish Geographical Society, 31(3), 80–94. https://doi.org/10.24917/20801653.313.6

Most read articles by the same author(s)