Development of the Railway Rolling Stock Industry in Poland at the Turn of the 20th and 21st Century

Authors

  • Sebastian Wojtkiewicz Uniwersytet Szczeciński Wydział Nauk o Ziemi Instytut Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej Zakład Badań Miast i Regionów
  • Tadeusz Bocheński Uniwersytet Szczeciński Wydział Nauk o Ziemi Instytut Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej Zakład Badań Miast i Regionów

DOI:

https://doi.org/10.24917/20801653.323.10

Keywords:

railway rolling stock, rolling stock production, rolling stock repair

Abstract

The aim of the study was to examine the development of production plants and modernisation of railway rolling stock in Poland. The transformations of enterprises manufacturing and repairing rolling stock in Poland at the turn of the 20th and 21st century and the volume of rolling stock production in the years 2001-2016 were analysed. Export of Polish rolling stock abroad was also discussed. Production, modernisation and repair of railway rolling stock in Poland was handled by several dozen plants, including those belonging to foreign concerns such as Stadler, Bombardier and Greenbier. The largest enterprises dealing in the production and modernisation of rolling stock with domestic capital in Poland at the beginning of the 21st century were Pesa and Newag, the HCP FPS was slightly less important. After the crisis at the turn of the 20th and 21st century resulting from the situation in PKP and the processes of economic transformation of the country, the rolling stock industry in Poland began to develop again. Poland’s accession to the EU and the opening of the rail market have had a major impact. However, large plants such as PaFaWag and Fablok have fallen. The number of rolling stock repair plants (old ZNTK) decreased significantly, some of them went bankrupt and some of them were restructured and in a few cases expanded their scope of activity.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Sebastian Wojtkiewicz, Uniwersytet Szczeciński Wydział Nauk o Ziemi Instytut Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej Zakład Badań Miast i Regionów

Sebastian Wojtkiewicz, M.Sc., Ph.D. student at the University of Szczecin, Faculty of Geosciences, Institute of Socio-Economic Geography and Spatial Management, Urban and Regional Study Unit. He specialises in transport geography. He conducts research on the functioning of railways and public transport. His academic interests also include spatial changes in cities.

Tadeusz Bocheński, Uniwersytet Szczeciński Wydział Nauk o Ziemi Instytut Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej Zakład Badań Miast i Regionów

Tadeusz Bocheński, Ph.D., assistant professor at the University of Szczecin, Faculty of Geosciences, Institute of Socio-Economic Geography and Spatial Management, Urban and Regional Study Unit. He specialises in transport geography. He conducts research on the functioning of railways and intermodal transport and their connections with industry. His academic interests also include the delimitation of functional regions.

References

Balicka, M. (2013, 23 maja). Sąd ogłosił upadłość Fabloku. Syndyk zlikwiduje zakład? Gazeta Krakowska. Pozyskano z http://www.gazetakrakowska.pl/artykul/901261, sad-oglosil- -upadlosc-fabloku-syndyk-zlikwiduje-zaklad,id,t.html

Balicka, M. (2015, 11 grudnia). Chrzanów. Fablok powstał jak Feniks z popiołów. Rusza produkcja. Gazeta Krakowska. Pozyskano z http://www.gazetakrakowska.pl/artykul/9180970, chrzanow-fablok-powstal-jak-feniks-z-popiolow-rusza-produkcja, id,t.html

Baza wagonów kolejowych (2017, grudzień). Pozyskano z http://bazawagonow.pl/wagonyfps.html

BIP Urzędu Marszałkowskiego Województwa Kujawsko-Pomorskiego (2017, grudzień). Pozyskano z http://bip.kujawsko-pomorskie.pl

Bocheński, T. (2016). Powiązania kolei z przemysłem w drugiej dekadzie XXI wieku. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 30(4), 50–64.

Bocheński, T. (2017). Funkcjonowanie rejonów przeładunkowych na styku sieci kolejowych o rozstawie torów 1435 i 1520 mm w Europie. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 31(3), 80–94. DOI: https://doi.org/10.24917/20801653.313.6

Cieśla, R. (2016, 10 lipca). Poznań: Koniec ZNTK, czyli atrakcyjne grunty pod młotek. Głos Wielkopolski. Pozyskano z http://www.gloswielkopolski.pl/magazyn/a/poznan- koniec- -zntk-czyli-atrakcyjne-grunty-pod- mlotek,10381761/

Czesi kupują kolejne polskie pociągi z PESY Bydgoszcz (2013, 5 kwietnia). Newsweek. Pozyskano z http://www.newsweek.pl/biznes/wiadomosci- biznesowe/czesi-kupuja-kolejne-polskie- -pociagi-z-pesy-bydgoszcz, 103167,1,1.html

Dostawy lokomotywy elektrycznych zrealizowane przez polskich producentów (2017, 1 sierpnia). InfoRail. Pozyskano z http://inforail.pl/dostawy-lokomotywy- elektrycznych-zrealizowane- przez-polskich-producentow _more_97323.html

EKK Wagon (2017, 30 grudnia). Pozyskano z http://www.ekk-wagon.pl/Ofirmie/Historia/tabid/ 371/ language/pl-PL/Default.aspx

Etmanowicz, A. (2014). Wagony osobowe standardu Z1 „nowej generacji” klasy pierwszej typu 156A (166A) oraz drugiej typu 156A (167A). Świat Kolei, 11, 28–33.

Fabryka Wagonów Gniewczyna S.A. (2017, 30 grudnia). Pozyskano z http://www.gniewczyna.pl/pl/o-firmie/historia/

Fiszer, K. (2016, 9 kwietnia). Koniec wielkich nadziei taborowych z lat 90. Rynek Kolejowy. Pozyskano z http://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/koniec-wielkich-nadziei-taboro wych-z-lat-90- 76099.html

Graff, M. (2007). Lokomotywy Bombardiera TRAXX F140 MS dla PKP Cargo. Technika Transportu Szynowego, 12, 18.

Graff, M., Šalčiunas, R. (2012). Spalinowe wagony silnikowe produkcji Pesy na kolejach Litwy i Białorusi. Świat Kolei, 11, 15–19.

Grobelny, M. (2010). Polscy eksporterzy w branży kolejowej. Rynek Kolejowy, 2, 53.

H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o. (2017, 30 grudnia). Pozyskano z http:// fpspoznan.pl/o-firmie/historia/

Interlok Sp. z o.o. (2017, 30 grudnia). Pozyskano z http://www.interlok.info/indexpl1.htm Irteński, T. (2013). Lokomotywy. Polskie konstrukcje. Warszawa: Wydawnictwo SBM.

Janduła, M. (2017, 18 kwietnia). Flirty najbardziej niezawodne. Tuż za nimi Pendolino. Rynek Kolejowy. Pozyskano z http://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/niezawodne-flirty-tuz- -za--pendolino-81296.html

Koleje Mazowieckie (2017, 30 grudnia). Pozyskano z http://www.mazowieckie.com.pl/

Lerch, R. (2012) Modernizacja taboru szynowego – cele, zamierzenia, efekty. Przegląd Komunikacyjny, 7–8, 10–13.

Lotos Kolej (2017, 30 grudnia). Pozyskano z http://www.lotoskolej.pl/2198/o_nas/o_firmie

LOTOS Kolej rozpoczyna eksploatację pierwszej lokomotywy TRAXX F140 DE (2011, 1 lipca). Pozyskano z http://www.lotos.pl/322/p,174,n,3406/grupa_kapitalowa/centrum_prasowe /aktualnosci/lotos_ kolej_rozpoczyna_eksploatacje_pierwszej_lokomotywy_traxx_f140_de

Madrjas, J. (2016, 21 kwietnia). Przewozy Regionalne same zrobiły naprawę P4. Rynek Kolejowy. Pozyskano z http://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/ przewozy-regionalne-same-zrobily- naprawe-p4-76298.html Madrjas, M. (2016, 3 czerwca).

Pierwszy polski pociąg z dopuszczeniem dla Niemiec. Wielki sukces Linka Pesy. Rynek Kolejowy. Pozyskano z http://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/pierwszy- polski-pociag-z- dopuszczeniem-dla-niemiec-wielki-sukces-linka-pesy-76845.html

Madrjas, J. (2017, 26 września). Elektryczny Gagarin odkryciem Trako. Rynek Kolejowy. Pozyskano z http://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/ elektryczny-gagarin-odkryciem-trako-tego- nikt-sie-nie-spodziewal-83662.html

Madrjas, J. (2017, 23 października). Pesa dostarczy lubuskiemu dwa nowe Linki zamiast kar. Rynek Kolejowy. Pozyskano z http://www.rynek-kolejowy.pl/mobile/ Pesa-dostarczylubuskiemu- dwa-nowe-linki-zamiast-kar-84053.html

Mavex-Rekord Kft. (2017, 30 grudnia). Pozyskano z http://mavex-rekord.pl/1-O-nas/1-Charakterystyka- firmy.html

Narada w sprawie Fabryki Wagonów w Gniewczynie (2017, 27 marca). Twoje Miasto Przeworsk. Pozyskano z http://mojprzeworsk.pl/2017/03/narada-sprawie-fabryki-wagonow-gniewczynie/

Newag Gliwice (2017, 30 grudnia). Pozyskano z http://web.archive.org/web/20130927151953/ http://www.newaggliwice.pl/pl/firma/historia.html

Newag S.A. (2017, grudzień). Pozyskano z http://www.newag.pl/o-firmie/historia/

Nowe wagony od Cegielskiego wyjadą na początku przyszłego roku (2015, 30 grudnia). InfoRail. Pozyskano z http://inforail.pl/nowe-wagony- od-cegielskiego-wyjada-na-poczatku-przyszlego -roku-film-_more _80539.html

Pesa Bydgoszcz S.A. (2017, 30 grudnia). Pozyskano z http://www.Pesa.pl Pesa dokupiła 25 proc. akcji ZNTK Mińsk Mazowiecki

Railway Busines Forum – archiwum. Pozyskano z http://web.archive.org/web/20170824145658/http: //www.rbf.net.pl/wiecej,PESA-dokupila- 25-proc-akcji-ZNTK-Minsk-Maz,505

Pesa liderem dostaw pociągów na Litwę (2016, 25 listopada). InfoRail. Pozyskano z http://inforail.pl/Pesa-liderem-dostaw-p ociagow-na-litwe_more_89337.html

Pesa ma rekord prędkości pociągu spalinowego – 201 km/h (2013, 16 października). Rynek Kolejowy. Pozyskano z http://web.archiv e.org/web/20131021000402/http://www.rynek- kolejowy.pl/48654/Pesa_ma_rekord_predkosc i_pociagu_spalinowego_201_km_h.htm

Pesa wyprodukuje pociągi dla Włochów (2006, 13 czerwca). Rynek Kolejowy. Pozyskano z http:// www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/Pes a-wyprodukuje-pociagi-dla-wlochow-69244.html

Pesa zdobywa Kazachstan (2012, 1 sierpnia). Kurier Kolejowy. Pozyskano z https://kurierkolejowy.eu/aktualnosci/9270/Pesa-zdoby wa-kazachstan.html

Piech, R. (2007, 6 listopada). ZNTK Poznań/ Sigma na Trako. InfoTram. Pozyskano z http://www.infotram.pl/zntk-poznan-sig ma-na-trako_more_66749.html

Pierwsza Fabryka Lokomotyw w Polsce Fablok S.A. (2017, 30 grudnia). Pozyskano z http:// www.fablok.com.pl/

PKP Intercity (2017, grudzień). Pozyskano z https://www.intercity.pl/

PKP Intercity prezentuje nowe wagony na trasę Warszawa – Szczecin (2015, 30 grudnia). Rynek Kolejowy. Pozyskano z http://www.r ynek-kolejowy.pl/wiadomosci/pkp-intercity-prezentuje- nowe-wagony-na-trase-w arszawa--szczecin-zdjecia-73772.html

Polskie Pendolino rozczarowuje. PKP Intercity nie chce pociągów od Pesy (2017, 22 maja). Pozyskano z http://forsal.pl/artykuly/1044622,Pe sa-dart-polskie-pendolino-rozczarowuje- pkp-inter city-nie-chce-pociag ow-od-pesy.html

Produkcja eksportowa PESY w 2016 roku (2016, 22 grudnia). InfoRail. Pozyskano z http://inforail.pl/produkcja-ek sportowa-pesy-w-2016-roku_more_90 349.html

Rail Polska Sp. z o.o. (2017, 30 grudnia). Pozyskano z http://ww w.railpolska.pl/ztk.html

Railway Busines Forum (2017, 30 grudnia). Pozyskano z http://www.rbf.net.pl/czlonkowiewiecej

Wagony-Swidnica-SA,38 Rynek Kolejowy (2017, 30 grudnia). Pozyskano z https://www.rynek- kolejowy.pl/

Sobolewski, P. (2001). Pafawag dziś i jutro. Świat Kolei, 9, 16–18.

Sprawdzony partner (2008, 30 grudnia). Folder informacyjny o Bombardier Transportation w Polsce. Pozyskano z http://pl.bombardier.com/Bombardier_Transportation_Poland.pdf

Stadler Polska Sp. z oo. (2017, 30 grudnia). Pozyskano z http://www.stadlerrail.com/en/about- -us/locations/stadler-polska-sp-z-oo/

Superszybkie bombardiery z Polski. Rusza produkcja pociągów dla Deutsche Bahn (2016, 25 października). Pozyskano z http://forsal.pl/artykuly/987706 ,superszybkie-bombardiery-z- -polski- rusza -produkcja-pociagow- dla -deutsche-bahn.html

Tabor Dębica Sp. z o.o. (2017, 30 grudnia). Pozyskano z http://www.tabor-debica.pl

Transport Szynowy (2017, 30 grudnia). Pozyskano z http://www.transportszynowy.pl/eztdane.php#en57

Turowski, A. (2012). EU07 typu 303Ec – nowe spojrzenie na modernizacje. Przegląd Komunikacyjny, 7–8, 52–57.

Wach, K. (2014, 23 czerwca). EM10 do kasacji. InfoRail. Pozyskano z http://inforail.pl/em10-do- -kasacji_more_34611.html

Wagon Opole Sp. z o.o. (2017, 30 grudnia). Pozyskano z http://wagonopole.com.pl/

WSO Ostróda Sp. z.o.o. (2017, 30 grudnia). Pozyskano z http://www.wsostroda.eu/pl/

ZASTAL S.A. (2017, 30 grudnia). Pozyskano z http://www.zastal.pl/

Zastal robi ważny krok, by znów produkować wagony (2014, 27 lipca). Gazeta Wyborcza Zielona Góra. Pozyskano z http://zielonagora.wyborcza.pl/zielonagora/1,35182,16388471,Zastal_ robi_wazny_krok__by_znow_produkowac_wagony.html

ZNTK Mińsk Mazowiecki S.A. (2017, 30 grudnia). Zakłady Napraw Taboru Kolejowego. Pozyskano z http://zntkmm.pl/

ZNTK Oława Sp. z o.o. (2017, 30 grudnia). Zakłady Napraw Taboru Kolejowego. Pozyskano z http://www.zntk.olawa.pl/

ZNTK Radom Sp. z o.o. (2017, 30 grudnia). Zakłady Napraw Taboru Kolejowego. Pozyskano z http://www.zntkradom.pl/pl/

ZNTKiM Sp. z o.o. (2017, 30 grudnia). Zakłady Napraw Taboru Kolejowego. Pozyskano z http:// zntkim.pl/ofirmie.html

ZPS Sp. z.o.o. (2017, 30 grudnia). Zakład Pojazdów Szynowych. Pozyskano z http://www.mtrzps.com.pl/pl/o-firmie/historia

Published

2018-09-21

How to Cite

Wojtkiewicz, S., & Bocheński, T. (2018). Development of the Railway Rolling Stock Industry in Poland at the Turn of the 20th and 21st Century. Studies of the Industrial Geography Commission of the Polish Geographical Society, 32(3), 157–173. https://doi.org/10.24917/20801653.323.10

Most read articles by the same author(s)