Basic Problems and Mistakes in the Use of SWOT Analysis in Tourism Development Strategies of Communes
DOI:
https://doi.org/10.24917/20801653.331.12Keywords:
opportunities, strategy of tourism development, strategic planning, SWOT analysisAbstract
SWOT analysis is among the most popular and most commonly used methods of strategic analysis for creation of document of different types from business plans to strategic plans and strategies. This tool has also gained popularity among territorial self-governments units preparing their strategic documents, including tourism development strategies. The hypothesis that this high popularity is followed by shallowing of its idea and popularisation of few important mistakes in conduction of the analysis is made in the paper. Those mistakes are: wrong interpretation of “opportunities”; no reflection on meaning of particular strengths, weaknesses, opportunities and threats; no justification for appointing particular items; over-optimism and objective reflection missing. As the hypothesis implies only the fact that the mistakes are made from time to time and not that making them becomes a rule, it is enough to verify this hypothesis by appointing existence of stated mistakes in randomly chosen ten strategies of tourism development of ten Polish communities. The strategies were selected by typing the phrase: “strategia rozwoju turystyki w gminie” (community tourism development strategy) to bing.com search engine and selection of first ten records from the received list.
Downloads
Metrics
References
Asejczyk-Woroniecka, M. (2016). Zastosowanie analizy SWOT w doskonaleniu zarządzania jednostkami administracji terytorialnej. Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia, 6(84), 311– 321.
Bieda, A., Brzozowska, A. (2017). Analiza SWOT/TOWS jako metoda określania kierunków rozwoju przestrzennego. Acta Sci. Pol. Administratio Locorum, 16(3), 151–160.
Chermack, T.J., Kasshanna, B.K. (2007). The use and misuse of SWOT analysis and implication for HRD professionals. Human Recourses Development International, 10(4), 383–399.
Cholewicka-Goździk K., (2009). Analiza SWOT – instrument wyboru strategii i polityki jakości. Problemy Jakości, 2, 10–11.
Gierszewska, G., Romanowska, M. (2002). Analiza strategiczna przedsiębiorstwa. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne.
Gołębiowski, T. (2001). Zarządzanie strategiczne. Planowanie i kontrola. Warszawa: Difin.
Goranczewski, B., Puciato, D. (2010). Zastosowanie analizy SWOT w formułowaniu strategii rozwoju turystyki na obszarach recepcyjnych. Turyzm, 20(2), 47–55.
Klasik, A., (1993). Planowanie strategiczne. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne.
Kucharczyk, A., Kardas, E. (2018). Ocena potencjału wybranego przedsięwzięcia za pomocą analizy SWOT/TOWS. Archiwum Wiedzy Inżynierskiej, 3(1), 3–7.
Napierała, T. (2008). Analiza SWOT w małym przedsiębiorstwie turystycznym. Turystyka i Hotelarstwo, 14, 33–51.
Niestrój, R. (2002). Zarządzanie marketingiem. Aspekty strategiczne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Obłój, K. (2001). Strategia organizacji. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Żabińska, T. (1997). Analiza strategiczna gminy na potrzeby wyboru strategii rozwoju za pomocą analizy SWOT. Katowice: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach.
Żabiński, L. (2000). Analiza strategiczna przedsiębiorstwa na potrzeby wyboru strategii rozwoju (za pomocą metody SWOT). Katowice: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Articles are published under the terms of the Creative Commons License (CC BY-ND 4.0; Attribution– NoDerivs).