International Relations on the Market of Trolleybus’ Manufacturers in Europe in the Years 2000–2014

Authors

  • Marcin Połom Uniwersytet Gdański Wydział Oceanografii i Geografii Instytut Geografii Katedra Geografii Rozwoju Regionalnego

DOI:

https://doi.org/10.24917/20801653.303.6

Keywords:

export, international economic relations, production of trolleybuses, trolleybus transport urban electric transport

Abstract

Trolleybuses are not a popular mode of public transport in Poland, but national manufacturers ofpublic transport vehicles have extensive experience and significant achievements in production and exportof this type of vehicles. In the last decade Solaris Bus & Coach from Bolechów became the main producer oftrolleybuses in the European Union. In the years 2001-2014 Solaris produced nearly 900 vehicles, however,less than 140 of them were intended for the domestic market. Production of the Solaris trolleybuses was solarge that it significantly affected the market of producers of this mode of public transport in the EuropeanUnion and Europe in general. It was particularly important for countries of Central and Eastern Europe, inwhich many trolleybus transport systems still operate. The article examines the changes of the trolleybusproduction market in Europe, both in terms of location and volume of production during over the last 15years. The query among manufacturers of trolleybuses in Europe and other institutions was necessary toperform research. As a consequence, the data were collected on trolleybuses manufacturers throughout theEuropean Union, Switzerland and the former socialist countries of Eastern Europe. In addition to presentingthe size and location of production export connections, with particular emphasis on Polish trolleybuses ofSolaris, were illustrated. The co-operation models of trolleybus producers on the market were examined andtheir relationship determined. The results are presented in the form of cartographic studies.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Marcin Połom, Uniwersytet Gdański Wydział Oceanografii i Geografii Instytut Geografii Katedra Geografii Rozwoju Regionalnego

Marcin Połom, Ph.D., assistant Professor in the Department of Regional Development Geography at the Universityof Gdansk. Earlier professionally involved with the Trolleybus Transport Company in Gdynia. Hismain research interests are related to urban transport, in particular the development and functioning of trolleybustransport in the world; changes in the functioning and operation of proecological (mainly electrical)forms of public transport; and the history of transport. He is the author of more than 80 publications on theurban transport.

References

Costa, Á., Fernandes, R. (2012). Urban public transport in Europe: Technology diffusion and market organisation. Transportation Research Part A, 46, 269–284.

Ćwikła, M. (2014). Przemiany strukturalne w produkcji autobusów w Polsce. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 27, 164–180.

Domański, B., Guzik, R., Gwosdz, K., Dej, M. (2013). The crisis and beyond: the dynamics and restructuring of automotive industry in Poland. Int. J. Automotive Technology and Management, 2(13), 151–166.

Goliszek, S., Połom, M. (2015). Polityka taborowa przedsiębiorstw komunikacji trolejbusowej w Czechach i na Słowacji w latach 2004–2014. Transport Miejski i Regionalny, 10, 3–7.

Gorodskoj elektrotransport (2015, 20 grudnia). Pozyskano z http://www.transphoto.ru

Połom, M. (2013). Trolleybus transport in Europe. W: M. Wołek, O. Wyszomirski (red.). The Trolleybus as an Urban Means of Transport in the Light of the Trolley Project. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 25–33.

Połom, M. (2015a). Przestrzenne aspekty produkcji i eksportu autobusów w Polsce w okresie 1989–2014. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 29(1), 56–72.

Połom, M., (2015b). Przemiany funkcjonowania komunikacji trolejbusowej w Polsce w latach 1989–2013. Maszynopis pracy doktorskiej. Gdańsk: Uniwersytet Gdański.

Połom, M., Turżański, B. (2011). Doświadczenia Solaris Bus & Coach w produkcji trolejbusów. TTS Technika Transportu Szynowego, 4, 42–49.

Połom, M., Turżański, B. (2015a). Produkcja i sprzedaż trolejbusów Solaris Trollino w latach 2011–2014. Autobusy: Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe, 4, 8–12.

Połom, M., Turżański, B. (2015b). Produkcja i eksploatacja trolejbusów Nordtroll w Federacji Rosyjskiej. Autobusy: Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe, 9, 28–31.

Połom, M., Turżański, B. (2015c). Produkcja i eksploatacja trolejbusów Rossan w Federacji Rosyjskiej. Autobusy: Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe, 10, 28–30.

Tarkowski, M. (2008). Centra i peryferie rozwoju społeczno-gospodarczego Polski w okresie transformacji ustrojowej. Gdynia–Pelplin: Wydawnictwo Bernardinum.

Trolley:motion (2015, 20 grudnia). Pozyskano z http://www.trolleymotion.com

Wieloński, A. (2009). Polska regionalnym centrum europejskiego przemysłu motoryzacyjnego. Prace i Studia Geograficzne, 42, 187–200.

Zavada, J., Blašković-Zavada, J., Miloš, K. (2010). Conditions for implementing trolleybuses in public urban transport. Promet – Traffic & Transportation, 22(6), 467–474.

Published

2017-01-17

How to Cite

Połom, M. (2017). International Relations on the Market of Trolleybus’ Manufacturers in Europe in the Years 2000–2014. Studies of the Industrial Geography Commission of the Polish Geographical Society, 30(3), 75–90. https://doi.org/10.24917/20801653.303.6