The application of path models in diagnozing the market position of products offered by the enterprises in conditions of economic crisis

Authors

  • Anna Irena Szymańska Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Instytut Geografii, Zakład Przedsiębiorczości i Gospodarki Przestrzennej

DOI:

https://doi.org/10.24917/20801653.17.19

Keywords:

modele ścieżkowe, pozycja rynkowa produktów, kryzys

Abstract

The article presents an application of path models as a method of analyzing hierarchical preferences of consumers. The analysis focuses mainly on soft drinks industry with special attention given to CocaCola Poland products.The study of path models helped to diagnose which factors directly influence respondents’ attitudes towards commercials, promotion, Coca-Cola brand, preferences of chosing soft drinks and making consumer choices. A-B Fishbein-Ajzen model and AAD-AB model became the basis to build path models.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Babicz-Zielińska E., Przybyłowski P., 1993, Ocena przydatności wybranych metod badań preferencji żywieniowych, Żywienie Człowieka i Metabolizm, nr 20(2), s. 121–130.

Bazarnik J., Grabiński T., Kąciak E., Mynarski S., Sagan A., 1992, Badania marketingowe (Metody i oprogramowanie komputerowe, rozdz. 2 i 3), Wyd. AE, Kraków–Warszawa.

Gołata E., 1992, Możliwości zastosowania analizy ścieżkowej w demografii, Studia Demograficzne, nr 4 (110). http://www.cocacola.com.pl/355_987.htm

Michalski E., 1971, Badania rynku w przedsiębiorstwach przemysłowych i handlowych, PWE, Warszawa.

Nikołajczuk L., 1979, System konsumpcji. Mechanizm wyboru społecznego, Monografie i Opracowania, SGPiS, Warszawa.

Rudnicki L., 2004, Zachowania rynkowe nabywców. Mechanizmy i uwarunkowania, Wydawnictwo AE w Krakowie, Kraków.

Schumacker R.E., Lomax R.G., 1996, A beginner’s guide to structural equation modeling, Lawrence Erlbaum Associates, Publishers, Mahwah, New Jersey

Published

2011-01-01

How to Cite

Szymańska, A. I. (2011). The application of path models in diagnozing the market position of products offered by the enterprises in conditions of economic crisis. Studies of the Industrial Geography Commission of the Polish Geographical Society, 17, 225–242. https://doi.org/10.24917/20801653.17.19

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>