Assessment of the impact of the coronavirus COVID-19 pandemic on the situation in the automotive industry in Poland

Authors

  • Karolina Stojczew Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu

DOI:

https://doi.org/10.24917/20801653.352.5

Keywords:

automotive industry, COVID-19, COVID-19 pandemic, manufacturing

Abstract

The automotive industry is one of the main branches of the Polish economy, with a large share in generating gross value added and maintaining jobs. The COVID-19 pandemic still has a negative impact on the automotive industry, which before the pandemic was already burdened with numerous restrictions regarding, among others, limitation of exhaust emissions, thanks to EU directives. The size of the losses will depend on the scenario of the virus spreading in Poland, as well as the effectiveness of the remedial actions taken. The aim of the study is to present the main changes taking place due to the impact of the coronavirus pandemic on the production of motor vehicles, trailers and semi-trailers, extended by the analysis of the production of motorcycles. The subject of the research are companies operating in the automotive industry. The time range was determined by the duration of the pandemic and mainly covers the year 2020, however, in order to present a reliable picture of the entire automotive industry, the data is also referenced to the period before the pandemic, i.e. 2018-2019. Based on the available statistical data, an analysis of the existing situation was carried out, initially estimating the level of losses in the industry and the employee remuneration structure. The current situation on the market was also assessed in terms of the changes and the adopted corrective solutions.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Karolina Stojczew, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu

Karolina Stojczew, MA, PhD student at the Wroclaw University of Economics and Business in the Department of Regional Economy. Her academic interests focus on the issues of the development of innovation, research and development in the automotive industry, with particular emphasis on Poland compared to other European Union countries. Research interests coincide with professional work in one of the operating companies in the automotive industry.

References

ACEA. (2020a). Elastyczność produkcji jako czynnik wspierający bezpieczeństwo biznesu. Brussels: eZ Publish.

ACEA. (2020b). Produkcja pojazdów w Polsce i w Europie. Brussels: eZ Publish.

Baldwin, R., Tomiura, E. (2020). Thinking ahead about the trade impact of Covid-19. Pobrano z https://repository.graduateinstitute.ch/record/298220

Covarrubias, V.A., Ramírez Perez, S.M. (2020). New Frontiers of the Automobile Industry Exploring Geographies, Technology, and Institutional Challenges. Londyn: Palgrave Studies of Internationalization in Emerging Markets.

Domański, B., Guzik, R., Gwosdz, K. (2005). The new spatial organization of automotive industry in Poland in the context of its changing role in Europe. Studia Regionalia, 15, 153–171.

Domański, B., Guzik, R., Gwosdz, K., Dej, M. (2013). The crisis and beyond. The dynamics and restructuring of automotive industry in Poland. International Journal of Automotive Technology and Management, 13(2).

Dorocki, S. (2010). Współczesne procesy internacjonalizacji produkcji i delokalizacji przemysłu samochodowego Francji. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 16, 125–136.

Engel, K. (2008). Future Innovation Paradigms-Potential, Opportunities and Threats. Londyn.

Ernst and Young. (2020). Wpływ COVID-19 na branżę motoryzacyjną w Polsce. Pobrano z https://www.ey.com/pl_pl/covid-19/wplyw-covid19-na-branze-motoryzacyjna-w-polsce

Exact System. (2020). MotoBarometr 2019–2020. Pobrano z https://motobarometr.pl/

Gliński, C. (2018). Wpływ bezpośrednich inwestycji zagranicznych na przemysł motoryzacyjny w Polsce. Biuletyn Informacyjny, 2, ITS, Warszawa, 11–20.

Gorzelak, G. (red.). Domański, B., Dutkiewicz, P., Jałowiecki, B. (2009). Geografia polskiego kryzysu. Kryzys peryferii czy peryferia kryzysu? Warszawa: Regional Studies Association – Sekcja Polska.

Gudanowska, A., Toermaenen, A., Alonso, E. (2018). What competencies are needed in production industry. Engineering Management in Production and Services, 10(1), 65–74.

GUS. (2019). Produkcja wyrobów przemysłowych – nakłady i wyniki przemysłu. Warszawa.

GUS. (2020). Produkcja wyrobów przemysłowych związanych z zapobieganiem rozprzestrzeniania się COVID-19 w październiku 2020 r. Warszawa.

Gwosdz, K., Micek, G. (2010). Spatial agglomerations in the Polish automotive industry. Przegląd Geograficzny, 82(2).

Herrigel, G. (2010). Manufacturing Possibilities. New York: Oxford University Press.

Ivanov, D. (2020). Global Production Networks, Foreign Direct Investment, and Supplier Linkages in the Integrated Peripheries of the Automotive Industry. Economic Geography, 94, 141–165.

Jürgens, U., Krzywdzinski, M. (2009). Work models in the Central Eastern European car industry: towards the high road? Industrial Relations Journal, 40(6), 471–490.

Kłosińska, O., Dedo-Oledzka, K. (2008). Zwycięskie strategie łańcuchów dostaw. Harvard Business Review Polska, 3, 133.

KPMG. (2019). Stan branży motoryzacyjnej oraz jej rola w polskiej gospodarce. Pobrano z https://www.pzpm.org.pl/Publikacje/Raporty/Stan-branzy-motoryzacyjnej-oraz-jej-rola-wpolskiej-gospodarce3 (dostęp 21.12.2020).

KPMG. (2020). Branża motoryzacyjna w Polsce – Raport kwartalny Q3 PZPM i KPMG, Pobrano z https://www.pzpm.org.pl/Publikacje/Raporty

Kudłak, R., Kisiała, W., Gadziński, J., Dyba, W., Kołsut, B., Stryjakiewicz, T. (2017). Społecznoekonomiczne i przestrzenne uwarunkowania popytu na nowe samochody w Polsce. Studia Regionalne i Lokalne, 2, 119–139.

Kufelová, I., Raková, M. (2020). Impact of the Covid-19 Pandemic on the Automotive Industry in Slovakia and Selected Countries. Current Problems of the Corporate Sector 2020. 17th International Scientific Conference. Paris: Édition Diffusion Presse Sciences.

Łuka, P., Woźniak, H. (2012). Współczesne problemy zarządzania logistyką w przemyśle motoryzacyjnym (cz. 2). Logistyka, 2.

Misztalewski, K., Daniluk, A. (2018). Konkurencyjność w branży motoryzacyjnej na przykładzie rynku sprzedaży samochodów w Polsce. Akademia Zarządzania. Politechnika Białostocka, 2(2), 68–85.

Mutrynowski, T. (2015). Rynek samochodów osobowych w Polsce. Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie, 1, 91–101.

Nakamura, H., Managi, S. (2020). Airport risk of importation and exportation of the COVID-19 pandemic. Transport Policy Journal, 96.

Pavlínek, P., Domański, B., Guzik, R. (2009). Industrial upgrading through foreign direct investment in Central European automotive manufacturing. European Urban and Regional Studies, 16(1).

Pavlínek, P., Ženka, J. (2011). Upgrading in the automotive industry. Firm-level evidence from Central Europe. Journal of Economic Geography, 3, 559–586.

Pavlínek, P. (2012). The impact of the 2008–2009 crisis on the automotive industry. Global trends and firm-level effects in Central Europe. European Urban and Regional Studies, 16, 1–21.

Pavlínek, P. (2017). Global Production Networks, Foreign Direct Investment, and Supplier Linkages in the Integrated Peripheries of the Automotive Industry. Economic Geography, 94.

Pucher, J. (1995). The road to ruin? Impacts of economic shock therapy on urban transport in Poland. Transport Policy, 2(1), 5–13.

PZPM. (2020). Automotive industry report 2020/2021, Pobrano z https://www.pzpm.org.pl/en/Automotive-market/Reports/PZPM-Automotive-Industry-Report-2020-2021

Radić, N., Radić V., Stevanović, M. (2020). Economic Impact of the Coronavirus Pandemic on the Automobile Industry. Oditor, 6, 55–88.

Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych. (2019). Branża motoryzacyjna 2019. Pobrano z http://sdcm.pl/2019/03/05/pozycja-polski-na-motoryzacyjnej-mapie-europy-czyli-co-przyniesie-przyszlosc-w-motoryzacji/ (dostęp 21.01.2021).

Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych. (2020). Raport wobec zagrożenia branży motoryzacyjnej spowodowanym pandemią koronawirusa. Pobrano z https://staleo.pl/z-kraju-i-ze-swiata/aktualnosci/4037/raport-sdcm-branza-motoryzacyjna-w-erze-covid-19

Sztaudynger, J.M. (2002). Wpływ bezpośrednich inwestycji zagranicznych na polski przemysł samochodowy. Gospodarka Narodowa, 5–6.

Wiedermann, K. (2007). Regionalne efekty mnożnikowe rozwoju przemysłu motoryzacyjnego w aktywizacji gospodarczej województwa śląskiego. Przedsiębiorczość–Edukacja, 3, 23–35.

Wójtowicz, M., Rachwał, T. (2014). Globalization and New Centers of Automotive Manufacturing – the Case of Brazil, Mexico, and Central Europe. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego

Towarzystwa Geograficznego, 25, 81–107.

Published

2021-06-29

How to Cite

Stojczew, K. . (2021). Assessment of the impact of the coronavirus COVID-19 pandemic on the situation in the automotive industry in Poland. Studies of the Industrial Geography Commission of the Polish Geographical Society, 35(2), 64–84. https://doi.org/10.24917/20801653.352.5