Motives for internationalisation of Polish production companies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24917/20801653.351.1

Keywords:

company, international management, internationalisation, motive

Abstract

Based on a critical analysis of the literature, the theoretical part of the paper presents the essence and basic classifications of the motives for internationalisation of a company’s activity. Attention is drawn to the opinion that companies use internationalisation as a tool for achieving a specific overriding goal meaning an increase in sales and profit and in the company value. It should be noted, however, that in practice there is usually a multiplicity of goals (e.g. winning new markets, maintaining or building a competitive position, etc.). At the same time, it is indicated that there are different classifications of detailed motives including internal and external stimuli, as well as active and reactive ones. Regardless of the adopted classification, it may be assumed that individual motives are an important element of shaping the company’s strategy for growth and gaining the competitive edge in the international environment. While the issue of motives for a company’s internationalisation is exhaustively described in the theoretical aspect in the literature on international management, there are very few up-to-date and comprehensive empirical studies on the role and importance of individual motives in the process of internationalisation of Polish companies. This research gap is filled in the empirical part of the paper, which presents the results of own empirical studies aiming to identify and characterise the motives for internationalisation of Polish production companies. The research was conducted using the postal survey method. The results point to the dominant significance of market and institutional/systemic motives in the process of internationalisation of the surveyed companies. Resource and cost motives come next. The identified motives for internationalisation have a complementary nature. Mutual feedback exists among them enhancing the tendency to internationalise the company’s activity.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Ireneusz Drabik, Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

Ireneusz Drabik, PhD in Economics; Pedagogical University of Krakow, Faculty of Social Sciences, Institute of Law and Economics, Department of Economic and Professional Self-Government. His research interests focus on issues related to management, marketing, economics and international economic relations.

References

Albaum, G., Duerr, E., Josiassen, A. (2016). International marketing and export management. Harlow: Pearson Education Limited.

Barłożewski, K. (2017). Wpływ ekspansji zagranicznej na efektywność przedsiębiorstw. Warszawa: Wydawnictwo C.H.Beck.

Cavusgil, S.T., Knight, G., Riesenberger, J.R. (2017). International business. The new realities. Boston: Pearson.

Gorynia, M. (2007). Strategie zagranicznej ekspansji przedsiębiorstw. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Karaszewski, W. (red.). (2013). Aktywność inwestycyjna polskich przedsiębiorstw za granicą. Czynniki i skutki. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Peng, M., Meyer, K. (2019). International Business. London: Cengage Learning EMEA.

Oczkowska, R. (2013). Międzynarodowa ekspansja przedsiębiorstw w warunkach globalizacji. Motywy, strategie, tendencje. Warszawa: Difin.

Pierścionek, Z. (2003). Strategie konkurencji i rozwoju przedsiębiorstwa. Warszawa: Wydawnic­ two Naukowe PWN.

Rymarczyk, J. (2012). Biznes międzynarodowy. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Rymarczyk, J. (2004). Internacjonalizacja i globalizacja przedsiębiorstwa. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Słownik języka polskiego. (2020, 4 grudnia). Pozyskano z https://sjp.pwn.pl/

Tobolska, A. (2017). Strategie przedsiębiorstw międzynarodowych oraz ich oddziaływania w przestrzeni lokalnej i regionalnej. Na przykładzie wybranych koncernów przemysłowych w zachodniej Polsce. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.

Wach, K. (2012). Europeizacja małych i średnich przedsiębiorstw. Rozwój przez umiędzynarodowienie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Wiktor, J.W., Chlipała, P. (red.). (2012). Strategie marketingowe polskich przedsiębiorstw na rynkach międzynarodowych. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Wild, J.J., Wild, K.L. (2020). International business. The challenges of globalization. Harlow: Pearson.

Witek-Hajduk, M.K. (2010). Strategie internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw w warunkach akcesji Polski do Unii Europejskiej. Warszawa: Szkoła Główna Handlowa. Oficyna Wydawnicza.

Yip, G.S. (2004). Strategia globalna. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Published

2021-03-29

How to Cite

Drabik, I. (2021). Motives for internationalisation of Polish production companies. Studies of the Industrial Geography Commission of the Polish Geographical Society, 35(1), 9–25. https://doi.org/10.24917/20801653.351.1