Sources of success of ASTOR company on the Polish market

Authors

  • Katarzyna Kowalska Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Instytut Prawa i Ekonomii, Katedra Ekonomii i Polityki Gospodarczej

DOI:

https://doi.org/10.24917/20801653.354.5

Keywords:

cooperation, enterprise, responsibility, values

Abstract

The article consists of an introduction, a conclusion and two chapters of theoretical and empirical character. The first section presents the most important assumptions of the new paradigm in business - the so-called four-leaf clover. It also points out on the importance of competencies and their development in the process of gaining competitive advantage on the changing market. The second part of the article is a case study. Using the example of the Polish company ASTOR, the practical application of the four-leaf clover formula was presented. It discusses how the organisation’s managers understand and conduct business. The paper uses a descriptive method with the use of literature analysis and desk research of existing data, as well as a combination of the diagnostic survey method and the method of analysis of individual case observation with the use of an in-depth interview questionnaire. The aim of this article is to identify the sources of ASTOR’s success on the Polish market. It allowed for a formulation of a hypothesis: The key success factor that ensures operational efficiency, brand differentiation and unique organisational culture is a professional approach to business based on humanistic values.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Katarzyna Kowalska, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Instytut Prawa i Ekonomii, Katedra Ekonomii i Polityki Gospodarczej

Katarzyna Kowalska, PhD, assistant professor, Pedagogical University of Krakow, Institute of Law and Economics, Department of Economics and Economic Policy. Her research focuses on business ethics, Corporate Social Responsibility (CSR), corporate competition, internationalisation of enterprises, marketing strategies, circular economy and business models for its implementation. She completed an internship and conducted training for the Craft Chamber of Small and Medium Enterpreneurship in Katowice. She is a co-author of multi-variant location assessment of large-format retail facilities on selected local markets in Poland. Author of monographs and scientific articles in the field of economics.

References

Aluchna, M. (2017). Społeczna odpowiedzialność biznesu a innowacyjność. W: P. Płoszajski (red.), Czy społeczna odpowiedzialność firmy wspomaga jej innowacyjność? Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH.

ASTOR. (2016–2020). Materiały wewnętrzne firmy.

Buglewicz, K. (2017). Społeczna odpowiedzialność biznesu. Nowa wartość konkurencyjna. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Geisendorf, S., Pietrulla, F. (2018). The circular economy and circular economic concepts – a literature analysis and redefinition. Thunderbird International Business Review, 60(5), 771–782. doi: 10.1002/tie.21924

Horbach, J., Rammer, Ch. (2019). Circular economy innovations, growth and employment at the firm level. Empirical evidence from Germany. Journal of Industrial Ecology, 24(3), 1–11. doi: 10.1111/jiec.12977

Klimas, P., Czakon, W. (2010). Relacje z interesariuszami źródłem przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 116, 160–168.

Korsunova, A., Horn, S., Vainio, A. (2021). Understanding circular economy in everyday life. Perceptions of young adults in the finnish context. Sustainable Production and Consumption, 26, 759–769. doi: 10.1016/j.spc.2020.12.038

Kowalska, K. (2012). Rozwój polskich sieci detalicznych jako sposób ograniczania siły rynkowej międzynarodowych korporacji handlowych. Warszawa: Wydawnictwo Difin.

Kowalska, K. (2021). Biznes społecznie odpowiedzialny jako forma przedsiębiorczości intelektualnej. W: E. Radomska, J. Pach, P. Nowak (red.), Ekonomia i przedsiębiorczość społeczna, Warszawa: Wydawnictwo CeDeWu.

Kozielski, R. (2017). Biznes nowych możliwości. Czterolistna koniczyna – nowy paradygmat biznesu. Piaseczno: Wydawnictwo Nieoczywiste.

Kwiatkowski, S. (2000). Przedsiębiorczość intelektualna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Mazurek, F.J. (2001). Godność osoby ludzkiej podstawą praw człowieka. Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL.

Polak, P. (2016). Znaczenie relacji partnerskich w zarządzaniu łańcuchem dostaw – zastosowanie koncepcji Vested jako źródło przewagi konkurencyjnej we współczesnym biznesie. W: K. Rutkowski (red.), Zarządzanie łańcuchem dostaw w XXI wieku. W poszukiwaniu nowych źródeł przewagi konkurencyjnej. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH.

Rojek-Nowosielska, M. (2017). Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw. Model–diagnoza–ocena. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego.

Stankiewicz, M.J. (2002). Konkurencyjność przedsiębiorstwa. Budowanie konkurencyjności przedsiębiorstwa w warunkach globalizacji. Toruń: Dom Organizatora.

Szwajca, D. (2016). Zarządzanie reputacją przedsiębiorstwa. Warszawa: Wydawnictwo CeDeWu.

Wyrzykowska, B. (2012). Przedsiębiorczość intelektualna jako kompetencja współczesnego menedżera. Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie. Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, 100, 25–36.

Published

2021-12-30

How to Cite

Kowalska, K. . (2021). Sources of success of ASTOR company on the Polish market. Studies of the Industrial Geography Commission of the Polish Geographical Society, 35(4), 83–96. https://doi.org/10.24917/20801653.354.5